آرشیو دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۷
فرهنگی
۲۱

دورهمی اهالی فرهنگ به بهانه زادروز سه نفر از فعالان حوزه کتاب

در پاسداشت حقوق و ادب و فلسفه

جمعی از اهالی فرهنگ وهنر به مناسبت زادروز سه نفر از فعالان حوزه کتاب، سال ها فعالیت آنان در حوزه های تالیف و پژوهش را گرامی داشتند.

«شاپور اعتماد»، «منوچهر صدوقی سها» و «مصطفی رحماندوست» که نام هر یک با تکیه بر شناسنامه کاری شان برای برپایی مراسم تکریمی جداگانه کافی است، دیروز در مراسمی مشترک مورد تقدیر قرار گرفتند.

این دورهمی که به میزبانی کتابخانه ملی برگزار شد و بدون حضور اهالی رسانه بود، با سخنرانی «غلامرضا اعوانی» رئیس پیشین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شد. او در سخنرانی اش به جایگاه علمی شاپور اعتماد اشاره کرد و حتی از ارتباط او با بزرگانی همچون نوام چامسکی گفت. امیر احسان کرباسی زاده، مدیر گروه مطالعات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، اعتماد را پژوهشگری خواند که ضمن تعلق داشتن آبشخور فکری اش به غرب، نسبت به سنت اسلامی بیگانه نیست.

بعد از آنکه نوبت به «منوچهر صدوقی سها» رسید، پیام صوتی بهاء الدین خرمشاهی، حافظ شناس پیشکسوت کشورمان برای زادروز صدوقی سها پخش شد و بعد از آن هم اکبر ثبوت، پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی، صدوقی سها را یک قاضی صالح، سالم، شجاع و دقیق و در احقاق حقوق و اجرای عدالت خواند و ادامه داد: «از میان ما حقوق خوانده ها، پس از انقلاب، کسانی بدون در نظر گرفتن شرایط اخلاقی و دینی، مناصبی را به دست آوردند اما او جایگاه قضا را رها کرد. استاد صدوقی سها، مردی بواقع اخلاقی است.»

حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفته هایش به این نکته اشاره کرد که صدوقی سها هم اکنون روی طرحی کار می کند که موضوع آن در ارتباط با فلسفه اسلامی ست. بعد ازسخنرانی «غلامرضا اعوانی» که از خاطرات سال های دوستی اش با صدوقی سها گفت، نوبت به مصطفی رحماندوست و تکریم فعالیت های ادبی اش رسید. سپیده خلیلی، نویسنده ادبیات کودک، رحماندوست را نویسنده ای خواند که کودک را بسیار خوب می شناسد و از سویی مردی بسیار متواضع است. بعد از آن افسانه شعبان نژاد، شاعر نیز به ذکر نکاتی درباره ویژگی های کاری و اخلاقی وی پرداخت. در این مراسم چهره هایی همچون سیدهادی خامنه ای، محمدجواد حجتی کرمانی، محمود حکیمی، حکمت الله ملاصالحی، سیدصادق سجادی، سیدعلی آل داود، توفیق سبحانی، عبدالکریم جربزه دار، شهرام پازوکی، اسدالله شعبانی و محمدرضا زائری نیز حضور داشتند.