آرشیو دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس اتاق اصناف: هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی نداریم

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در زمینه کالاهای اساسی هیچ مشکلی برای تامین، توزیع و کنترل و نظارت بر بازار آنها وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی فاضلی اظهار داشت: در زمینه کالاهای استراتژیک و اساسی هیچ مشکلی برای تامین، توزیع و کنترل و نظارت بر بازار آنها وجود ندارد اما برخی از کالاهای تولید صنعتی دچار مشکل شده اند که هیچ ارتباطی به اصناف و بازار ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال گوشت گوسفند، گوشت مرغ یا یک کالای صنعتی در بازار با افزایش قیمت و گرانی مواجه شده که هیچ ارتباطی به اصناف و بازار ندارد، چراکه یک تولید نهایی صنعتی به شمار رفته و اتاق اصناف هیچ نقشی در قیمت گذاری و بازار آنها ندارد.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اگر در حوزه بازار و اصناف کسانی که در حلقه آخر توزیع کالاها هستند، عامل گرانی باشند مرتکب تخلف شده و با آنها برخورد می شود، گفت: به عنوان مثال کسبه و بازاریان حق دارند 12 درصد سود نهایی روی کالاهای مختلف برای خودشان اضافه کنند و اگر بیشتر از این میزان باشد، تخلف است.

فاضلی بیان کرد: تک نرخی شدن ارز جواب نداد و برخی از آن سوءاستفاده کردند، برخی سیاستگذاری ها هم مانند اولویت بندی برای تخصیص ارز شاید به موقع انجام نشد، اما هم اکنون در حال اصلاح ساختار هستیم. البته وضعیت امروز را هم پیش بینی نکرده بودیم!

وی ادامه داد: بیش از چهار میلیون عرضه کننده، بنگاه خرد و کوچک و دستفروش در بازار وجود دارد اما همه ساختار نظارتی در مجموعه اصناف هزار و 800 نفر بوده که 30 درصد آنها ستادی هستند و نمی توان با حدود هزار و 200 نفر این بازار گسترده را مدیریت کرد که حتی آن 1200 نفر هم حقوق ندارند.