آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰

جعفر آذری می گوید هنگام خلق آثار نمایشگاه «موج سودا» آثار شجریان را گوش داده است

خوشنویسی با همایون

شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر کاری می کنید باید هدفون در گوشتان باشد یا این که در محیط تان صدای موسیقی به گوش برسد؟ البته وقتی موسیقی گوش می دهید و مثلا ظرف ها را می شویید، نهایتا آن موسیقی می تواند تحمل تان را برای سپری کردن مدت مشقت بار شست وشو بالا ببرد، اما اگر وقتی دست به قلم یا قلم مو برده و اثری را خلق می کنید، موسیقی می تواند بر خروجی کاری که می کنید تاثیر بسزاتری بگذارد. حالا این اتفاق برای جعفر آذری، هنرمند خوشنویس افتاده است. او که حالا در آستانه برپایی یک نمایشگاه خوشنویسی است به خبرگزاری ایسنا گفته آثارش با گوش دادن به قطعات موسیقایی خلق شده که همایون شجریان خوانده است.

او درباره نمایشگاهش که «موج سودا» نام دارد، توضیح داده: در این نمایشگاه 30 قاب، اثر خوشنویسی شکسته نستعلیق ارائه شده که در آنها از اشعار مختلف استفاده کردم، از محمدرضا شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، محمدعلی بهمنی، خیام، حافظ، سعدی، مولانا و تک بیت های صائب تبریزی و گاهی بیدل دهلوی.

او همچنین درباره موسیقی ای که هنگام خلق این آثار گوش می داده، گفته: یک خوشنویس هنگام آماده شدن برای خلق یک اثر، اولین چیزی که بعد از انتخاب شعر و ملازمات کتابت با خود همراه می کند یک موسیقی مناسب است که می تواند باکلام یا بی کلام باشد. با توجه به این که خواسته ام با آثار ارائه شده در فضاهای خاص ترکیبی طبعی بیازمایم، در انتخاب موسیقی همراه نیز از آثار همایون شجریان بهره برده ام که شاید با پرداختن به فضاهای جدید در موسیقی سنتی، با انتقاداتی هم مواجه باشد که یقین دارم همیشه اولین ها این گونه اند.

حالا که او از همایون شجریان به عنوان هنرمندی نوگرا در موسیقی سنتی یاد می کند، می شود از خودش پرسید خوشنویسی چقدر به نوگرایی تن داده است. این سوالی است که اتفاقا خبرنگار ایسنا از آذری پرسیده است این که نسل جدید به حضور در نمایشگاه های خوشنویسی اقبالی نشان نمی دهند، گفت: این که نسل جدید به حضور در نمایشگاه های خوشنویسی اقبالی نشان نمی دهند، تقصیر ماست. ما و اهالی انجمنی که به هنر خوشنویسی دلبسته ایم باید برای نسل جدید برنامه ریزی داشته باشیم.

این نمایشگاه 29 تیرماه ساعت 17 در خانه فرهنگ و هنر گویا به نشانی خیابان کریمخان، روبه روی ایرانشهر شمالی، پلاک 91 افتتاح خواهد شد.