آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۲
رسانه
۱۵
کوتاه با رسانه

معرفی پرتیراژ ترین روزنامه ها در جهان

«انجمن جهانی روزنامه ها» (WAN) که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس واقع شده است با تحلیل متوالی بیش از 18 هزار روزنامه بتازگی آمار جالبی را منتشر کرده است. این مرکز اعلام کرد پایان هفته گذشته 24.59 میلیون نسخه روزنامه در سراسر جهان منتشر شده است که از این تعداد 1286 روزنامه مربوط به کشور امریکا می شود.

این مرکز لیست پرتیراژ ترین روزنامه های حال حاضر در جهان را به قرار زیر اعلام کرده است: «یومیوری شیمبون» در ژاپن با 9.1 میلیون نسخه، «آسهی شیمبون» در ژاپن با 6.6 میلیون نسخه، «یو اس ای تودی» در امریکا با 4.1میلیون نسخه، «داینیک باسکار» در هند با 3.8 میلیون نسخه، «داینیک جاگران» در هند با 3.3 میلیون نسخه، «ماینیچی نیوزپیپرز» در ژاپن با 3.1میلیو نسخه، «کانکائو زیائوزی» در چین با 3.0 میلیون نسخه، «آمار اوجالا» در هند با 2.9 میلیون نسخه، «تایمز و ایندیا» در هند با 2.8میلیون نسخه، «نیکی» در ژاپن با 2.7 میلیون نسخه.

پیش بینی شده است مجموع درآمد روزنامه های جهان بین سال های 2016 تا 2022 میلادی رشد 9.8 درصدی را تجربه کند. البته در این میان رسانه های دیجیتالی بیشترین سود را از آن خود خواهند کرد. درآمد حاصل از پخش تصاویر ویدئویی در ابزارهای رسانه ای از 17.8 میلیارد دلار در سال 2016 به 27.61 میلیارد دلار در سال 2022 خواهد رسید.

این مرکز همچنین بهترین روزنامه ها از نظر دقت خبررسانی، سرعت خبررسانی، انتشار پرونده های تحلیلی، اعتماد مردم، تیراژ و... را نیز مشخص کرده و فهرست آنها را به قرار زیر منتشر کرده است: «گاردین» در بریتانیا، «وال استریت ژورنال» در امریکا، «نیویورک تایمز» در امریکا، «واشنگتن پست» در امریکا، «چاینا دیلی» در چین، «تایمز آو ایندیا» در هند، «سیدنی مورنینگ هرالد» در استرالیا و «آساهی شیمبون» در ژاپن.

در سال 2016 روزنامه ها و خبرگزاری های جهان در مجموع درآمدی بالغ بر 153 میلیارد دلار به دست آوردند که این رقم هم اکنون به 168 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که سال 2015 میلادی روزانه 4 میلیارد نفر در جهان روزنامه می خواندند، این رقم هم اکنون به 2.8 میلیارد نفر رسیده است و مابقی سراغ رسانه های دیجیتال رفته اند. همچنین گفته شده است که تعداد مخاطبان روزنامه های کاغذی در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته 29 درصد کاهش یافته است.