آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۹۲
صفحه آخر
۱۲

رزمایش آمریکا و ژاپن در دریای چین جنوبی واشنگتن بار دیگر به پکن چنگ و دندان نشان داد

ناو هواپیمابر آمریکایی «رونالد ریگان» به همراه کشتی های جنگی ژاپنی در رزمایش نظامی مشترک در دریای مورد مناقشه چین جنوبی حضور یافتند.

دریای چین جنوبی طی سال های اخیر به عرصه رقابت جدی بین آمریکا و چین تبدیل شده است. چینی ها می گویند بیش از 90 درصد این دریا در مالکیت آنهاست. اما این مالکیت به هیچ وجه مورد پذیرش آمریکا و ژاپن نیست. واشنگتن طی سال های اخیر چندین بار با کشورهای منطقه برای زیر سوال بردن این ادعای چینی ها در این دریا رزمایش برگزار کرده و بارها کشتی های جنگی خود را راهی آب های منطقه کرده است. طرح میلیتاریزه کردن آسیای شرقی و درگیر کردن چین با همسایگان، طی سه دهه اخیر توسط آمریکا، پیگیری شده است.

با وجود تنش ها میان چین و دیگر کشورها بر سر مالکیت بر این دریا، ژاپن و آمریکا رزمایش نظامی مشترکی را جمعه گذشته در دریای چین جنوبی برگزار کردند. جدیدترین و بزرگ ترین کشتی جنگی ژاپن به نام«کاگا» با قابلیت حمل 14 بالگرد عظیم، رهبری ناوگروه ژاپنی را در این رزمایش برعهده داشت. تمرکز این رزمایش مشترک، رقابت قدرت بود که در آب های مورد مناقشه با چین برگزار شد. کاگا به همراه ناوشکن هایی با قابلیت حمل موشک بعد از تمرین مشترک نظامی با ناو هواپیمابر آمریکایی، روز شنبه در فیلیپین پهلو گرفت. ناوگروه ژاپنی به مدت دو ماه در منطقه استراتژیک «هندوپاسیفیک» سفر دریایی خواهد داشت.

جدیدترین ناو هلی کوپتربر ژاپنی موسوم به «کاگا» با ناوگروه ضربتی یواس اس رونالد ریگان آمریکا تمرین کرد و در بحبوحه تنش ها میان پکن و توکیو، تلاش کرد اقتدار نظامی خود را در گشت زنی در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی به نمایش بگذارد.

هنوز خبرگزاری ها از واکنش چین به این رزمایش خبری مخابره نکرده اند ولی پکن همواره با حضور آمریکا در این دریا و برگزاری رزمایش با کشورهای منطقه مخالفت کرده است. آمریکا با چنگ و دندان نشان دادن به چین در شرق آسیا، تلاش می کند منابع مالی چینی ها را به سمت نظامی گری سوق دهد.