آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۲
سلامت
۱۴
نسخه

«چاقی و جراحی» آیا راه حل این است؟

دکتر رضا کریمی

نمی دانم این خبر خوب است یا بد؟ اما واقعیت این است که در ماه های اخیر تعداد کسانی که داوطلب جراحی برای لاغر شدن هستند خیلی بیشتر شده است و تقریبا هر روز بیماران مراجعه کننده به مطب من برای مشورت در مورد آمادگی قبل جراحی و عواقب بعد از جراحی بیشتر می شوند.

از نظر من چند عامل باعث این افزایش اقبال به جراحی های لاغری شده است. اول این که شیوع چاقی خیلی زیاد شده و اجرای روش های صحیح لاغری که رژیم مناسب غذایی و ورزش منظم است برای خیلی ها سخت و گاهی ناممکن است. دوم این که چند فرد مشهور در سال های اخیر این جراحی را انجام داده اند و به نوعی این کار رایج شده است. با این حال درمورد روش صحیح تناسب اندام توضیح می دهم:

مردی40 ساله با قد متوسط را فرض کنیم که از ابتدای نوجوانی به دلیل فعالیت کم و پر خوری اکنون دارای وزن 97 کیلوگرم است. بدون شک این وزن زیاد که اندام فرد را نامتناسب کرده است تنها مشکل او نیست. این بیمار حتما دارای رگ های قلبی و مغزی است که به دلیل رسوب چربی دچار تنگی شده اند. متابولیسم نا مناسب در این بیمار که خود را با چاقی مفرط نشان داده، در بسیاری از اندام ها اثر گذاشته است. سکته قلبی، سکته مغزی و کبد چرب بدون شک زندگی او را تهدید می کند. سرطان های زیادی هم مستقیم با چاقی مرتبط هستند. سرطان سینه، پروستات و.... اکنون این بیمار به جراح مراجعه می کند و تحت جراحی زیبایی یعنی برداشتن چربی های اضافه قرار می گیرد. چه اتفاقی برای این بیمار می افتد؟ آیا رگ های تنگ شده و اندام های در معرض سرطان او با برداشته شدن چربی های اضافی خوب می شوند؟

همه ماجرا به همین جا ختم نمی شود. این فرد اکنون با وزن 80 کیلوگرم اشتهای بیشتری دارد و از طرفی مثل قبل نیازی نمی بیند رژیم بگیرد. با کمال تاسف باید بگویم این جراحی نه تنها مشکلات متابولیسم بیمار را حل نکرد، بلکه او را در معرض خوردن زیاد و تخریب بیشتر اندام ها قرار داد. به عبارت دیگر چاقی ظاهری یک زنگ خطر برای افراد چاق است که باید نحوه خوراک و فعالیت خود را اصلاح کنند و با جراحی، ما فقط این زنگ را خاموش می کنیم. در مجموع به عنوان متخصص متابولیسم باید بگویم، جراحی های زیبایی که با برداشت چربی ها انجام می شود اصولا فایده ای برای سلامت ندارد. «البته برای زیبایی در کوتاه مدت حتما مفید است» و جراحی های معده و روده برای لاغری هم زمانی مفید هستند که به عنوان راه حل آخر و در کنار تغییر روش زندگی به کار روند.