آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۲
سلامت
۱۴
خبر سلامت

گفت و گو با دکتر محمدرضا فرتوک زاده، جراح قرنیه

آسیب های شایع بینایی در سالمندی

قدرت بینایی در سالمندی به چه شرایطی بستگی دارد؟

قدرت بینایی در سالمندی به نور و رنگ بستگی دارد. سالمند به سه برابر نور لازم برای یک جوان نیاز دارد. لازم است هنگام تهیه لوازم برای این افراد، رنگ را در نظر گرفت. مثلا رنگ دیوار و کابینت دو رنگ متفاوت باشند که سالمند بتواند تشخیص دهد.

آیا در صورت نیاز سالمند به پیوند قرنیه باید بیمار به بیمارستان شیراز ارجاع داده شود؟

خیر. این عمل در تمام شهرهای ایران انجام می شود. اما استفاده از سلول های بنیادی در پیوند قرنیه، کار تازه ای است که در تهران و شیراز انجام می شود.

آیا انجام عمل جراحی آب مروارید می تواند علت فلشینگ یا جرقه زدن درچشم باشد؟

هر کسی تا اندازه ای در خطرپارگی پرده چشم قرار دارد. اما عمل آب مروارید، احتمال پارگی پرده چشم را صد برابر می کند. به همین علت متخصصان تا جایی که بتوانند عمل جراحی آب مروارید را به تاخیر می اندازند.

آیا سوزش چشم هنگام تماشای تلویزیون بعد از عمل جراحی آب مروارید به عمل جراحی مربوط می شود؟

نام این مشکل بلفاریت است و ربطی به عمل جراحی ندارد. بلفاریت یک عارضه پلکی است که خیلی ها به آن مبتلا هستند. باید چشم ها با شامپوی چشم شسته شود و فرد مبتلا حتما باید مداوا شود و دارو بگیرد.

آیا سالمندی که قصد رانندگی دارد، بهتر است یک ارزیابی اختصاصی بینایی انجام دهد؟

بله. دید فرد سالمند با نوجوان و جوان فرق می کند. سالمندان دچار افتادگی پلک بالا می شوند و جلوی خود را خوب نمی بینند. حتی سمت بالا را خوب نمی بیند و درنتیجه پیشانی شان به کابینت آشپزخانه برخورد می کند. چون پلک بالا افتادگی دارد، سالمند بخشی از میدان بینایی را نمی بیند. مثلا از فاصله 30 سانتی متری شما را نمی بیند، اما اگر در فاصله 60سانتی متری او قرار بگیرید، شما را می بیند.

منظور از این که دید پیرامونی سالمند دچار اختلال می شود چیست؟

مشکل دیگر سالمند دید پیرامونی اوست. آنها یی که مشکل دید دارند و اطراف را خوب نمی بینند، میدان بینایی پیرامون شان آسیب دیده است. در نتیجه موقع راه رفتن پایشان به استکان یا مبل برخورد می کند.

نشانه های آسیب شبکیه در سالمندان چیست؟

چهارمین مشکل در سالمندان، آسیب مرکز بینایی در شبکیه و بیماری تحلیل شبکیه است که به تدریج اتفاق می افتد. فرد اطراف را خوب می بیند اما مرکز را بد می بیند.