آرشیو دوشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۲
دانش
۱۵
حیات وحش

نتایج مطالعات نشان داد:نقش آوازخوانی در دوست یابی پرندگان

مترجم: نادیا زکالوند
منبع: BBC Focus

مرغان آوازه خوان می توانند هریک از اعضای آشنای گونه های خود را با آواز منحصربه فردشان تشخیص دهند. البته تاکنون نتایج تحقیقات نشان داده گونه های مختلف پرنده ها یکدیگر را تشخیص داده و با هم همکاری می کنند. اما اخیرا محققان استرالیایی در بررسی های خود متوجه شدند که این ارتباط ها ممکن است فقط در میان گونه خاصی از پرندگان نباشد و بین گونه های مختلف نیز صورت بگیرد.

محققان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه نبراسکا، دو گونه چکاوک رنگین و باشکوه یافتند که می توانند پرنده های خاصی از گونه های دیگر را بشناسند. هر دو نوع چکاوک از نوع پرندگان کوچک و غیرمهاجر هستند که از حشرات تغذیه کرده و در گروه های بزرگ خانوادگی زندگی می کنند و در ضمن در یک زمان از سال به زاد و ولد می پردازند. جنس نر این دو نوع چکاوک، پرهای آبی رنگ بی نظیری دارد. محققان هنگام بررسی این دو گونه از چکاوک ها متوجه شدند اعضای این دو گونه پرنده به جای رقابت با یکدیگر، روابط مثبت و خوبی با هم دارند.

محققان هنگام بررسی رفتار این پرندگان، ابتدا صدای ضبط شده یک گونه از چکاوک را برای گونه دیگر پخش کردند و متوجه شدند پرنده دیگر برای پیدا کردن منبع صدا به جست وجو پرداخت. در آزمایش های بعدی، صداهایی پخش شد که شبیه سازی صداهایی است که معمولا نشان از نفوذ پرنده ای به قلمرو پرنده دیگر دارد.

این دو نوع پرنده، هنگام شنیدن این صداها، یکدیگر را شناختند و هیچ کدام با یکدیگر مشکلی نداشتند. همچنین آواز پرندگان گونه های کاملا متفاوت از پرندگان، همین واکنش ها را داشت. اما پرنده های نر غالب از هر دو گونه به آوازهای ناآشنا از چکاوک های رنگی قلمروهای دیگر، واکنش های تهاجمی نشان می دهند.

محققان معتقدند دوستی میان انواع گونه های چکاوک ها باعث می شود این پرندگان بتوانند از لانه هایشان در برابر شکارچیان بهتر محافظت کنند و همچنین مهاجمان قلمرویشان را از خود برانند.