آرشیو یکشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۷
رسانه: بین الملل
۸

صهیونیست ها نگذاشتند عهد التمیمی به ایران بیاید

روز گذشته در خبرها آمده بود سران رژیم صهیونیستی از سفر «عهد التمیمی» دختر مقاوم فلسطینی، پدر، مادر و برادرانش به ایران ممانعت به عمل آورده و گفته است التمیمی اجازه خروج از کرانه باختری را ندارد. در همین راستا شبکه پرس تی وی اعلام کرد در پی دعوت و انجام مقدمات سفر عهد التمیمی به ایران از سوی معاونت برون مرزی صداوسیما، رژیم صهیونیستی مانع سفر وی و حضور در مراسم تجلیلش شد.

عهد التمیمی دهم دسامبر 2017 در حالی که تلاش می کرد جلوی ورود نظامیان صهیونیست به منزلشان در روستای «نبی صالح» (غرب رام ا...) را بگیرد همراه مادرش بازداشت و در 21 مارس 2018 به هشت ماه زندان محکوم شد. او در 29 جولای 2018 پس از تحمل حبس، آزاد شد و در حکم آزادی اش هیچ بندی مبنی بر ممنوع السفر بودن نیامده بود.

معاونت برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در نظر داشت در مراسمی به مناسبت سالگرد شهادت «مایا ناصر» خبرنگار پرس تی وی در سوریه، در روز سوم مهر ماه آینده، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مایا ناصر و دیگر شهدای خبرنگار شبکه های این معاونت، از عهدالتمیمی نوجوان قهرمان فلسطینی و نماد مبارزه فلسطینیان علیه رژیم اشغالگر قدس تجلیل و تعدادی از بهترین های مقاومت و مجاهدت رسانه ای در مناطق خطرخیز و کانون های بحران جهان از میان خبرنگاران این معاونت را معرفی کند.

از چندی پیش مقدمات سفر عهدالتمیمی و خانواده اش به اروپا و پس از آن به تهران در حال انجام بود، اما با مانع تراشی و ممنوع الخروجی این خانواده از اراضی اشغالی، عملا امکان سفر عهد و خانواده اش به ایران منتفی شد. این امر بیانگر هراس رژیم صهیونیستی از خروج حتی یک دختر نوجوان 17 ساله از سرزمین های اشغالی و افشای جنایات این رژیم در سطح بین المللی است. در این سفر، قرار بود عهد التمیمی درباره مقاومت فلسطینیان و تجربه شخصی خود در دوران اسارتش در اسرائیل سخنرانی کند.

باسم التمیمی، پدر عهد به روزنامه لبنانی اللواء گفت: تصمیم داشتیم به اردن و پس از آن به اسپانیا و فرانسه سفر کنیم که به ما اعلام شد خانواده التمیمی حق خروج از اراضی اشغالی فلسطین را ندارند. وی تاکید کرد این گونه تصمیم ها خانواده التمیمی را از ادامه مبارزه مشروع برای دفاع از حقش یعنی زندگی کریمانه بر خاک سرزمین آزادشده باز نمی دارد.