آرشیو یکشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۷
سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو بادکتر نوشین محمد حسینی، داروساز

نسخه استفاده صحیح از داروها

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض مصرف خودسرانه دارو هستند؟

مصرف درازمدت کورتیکواستروئیدها و مسکن ها اگر بدون نسخه باشند، می توانند به کبد و کلیه آسیب وارد کنند. گرفتن آنتی بیوتیک برای گلودرد و مصرف خودسرانه آن توصیه نمی شود. داروی ضد سرفه بدون نسخه وجود دارد. ما تصور می کنیم سرفه از سرماخوردگی یا حساسیت است. در واقع سرفه ممکن است عارضه جانبی یک دارو یا ممکن است علامت پیشرفته یک بیماری باشد که مشورت با داروساز این مشکلات را مشخص می کند.

استفاده مداوم از دیکلوفناک چه عوارضی دارد؟

دیکلوفناک و خانواده آن یعنی ضدالتهاب های غیراستروئیدی اثر ضد درد هم دارند و اساسا برای درمان التهاب توسط پزشک تجویز می شود. برخی ضد التهاب ها بدون نسخه داده می شود. این داروها سه نوع اثر دارند که مصرف درازمدت آنها خطرناک است. اول این که با خطر پوکی استخوان و سپس از بین بردن پوشش جدار معده همراه است. در درازمدت و بدون تجویز پزشک می تواند باعث زخم گوارشی نیز بشود. فرد می تواند برای رفع دراز مدت از مسکن ساده تری که آسیب اینچنین نداشته باشد استفاده کند.

چه افرادی هنگام تهیه دارو باید با داروساز مشورت کنند؟

خانم های باردار، کودکان زیر 12سال بویژه کمتر از شش سال و مهم تر از آن زیر دو سال و از این خطرناک تر، زیر شش ماه. زیرا در کودکان زیر شش ماه هنوز خیلی از آنزیم ها شکل نگرفته و رشد کبد هنوز کامل نشده و دارو باید توسط کبد متابولیزه شود. در سالمندان نیز کبد و کلیه ضعیف است. اکثر سالمندان به بیماری های مختلف مبتلا و در حال مصرف دارو هستند و این داروها ممکن است به کبد و کلیه آنها آسیب بزند. کسانی که مشکل کبدی دارند یا به بیماری کلیه مبتلا هستند و مبتلایان به پرفشاری خون و دیابت که دارو مصرف می کنند نیز باید به داروساز اطلاع دهند.

آیا مصرف داروهای اعصاب که پزشک تجویز کرده مشکل ایجاد می کند؟

اگر پزشک تجویز کرده دارو باید مصرف شود. زیرا دارو باید به اندازه به بدن برسد. یادمان باشد خودسرانه دارو مصرف نکینم و خودسرانه هم داروی اعصاب و روان را قطع نکنیم.

چگونه از عوارض گوارشی داروها پیشگیری کنیم؟

بیشتر کپسول ها با معده نه خیلی پر و نه خیلی خالی باید خورده شود. بهتر است کپسول را در کمتر از 30 ثانیه در آب قرار دهیم و بعد یک لیوان آب بخوریم.