آرشیو یکشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۳
سینما
۱۱
کلوزآپ

سوء استفاده سینما از مشکلات مردم

آیین نکوداشت داریوش ارجمند و رونمایی از فیلمنامه «شنیدم گوسفندی را بزرگی...» روز گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر سینمای ایران سپس به ویژگی های فرهنگ ایران پرداخت و گفت: ما فرهنگ و مردم بسیار عجیبی داریم. ما در طول تاریخمان بت نپرستیده ایم و این امتیاز شریفی برای ملت ایران است. ما از طلوع تاریخ بت نپرستیده ایم و تا غروب تاریخ نیز نخواهیم پرستید. به همین دلیل اسلام را خیلی خوب و بهتر از دیگرانی که آن را پذیرفتند، پذیرفتیم و درکش کردیم و عظیمش کردیم. همان طور که عاشورا را به وجود آوردیم و فرهنگ کربلا را توضیح دادیم. ما از عاشورا مکتب به وجود آوردیم. مکتبی که نقاشی و شعر و موسیقی و نمایش و... خود را دارد. به لطف و برکت ناصر تقوایی، ما سینمای عاشورایی هم داریم. او با فیلم هایی که درباره عاشورا ساخت، سینما را هم به این مکتب بزرگ وصل کرد.

او سپس به گلایه از وضعیت فرهنگی کشور پرداخت و اظهار کرد: ما امروز گرفتار بی آبی هستیم و همین طور گرفتار کم فرهنگی. به فیلم ها و تئاترهایمان نگاه کنید. گاهی خجالت می کشم به سالن های نمایش بروم. سینما پر از اسب و مارمولک و لاک پشت و هزارپا و حیوانات عجیب و غریب شده است. کو «ناخدا خورشید» و «اجاره نشین ها» و «پرده آخر؟»، آن سینما دیگر وجود ندارد و داستان دیگری شده است. در سینما شاهدیم از تنگناهایی که مردم دچار آنند، بهره می برند. می بینیم در میان یک جمع همراه می توان متلک هایی گفت که در خلوت هم قابل گفتن نیست و همه دسته جمعی می خندند و پول می دهند تا چنین چیزهایی بشنوند و بخندند. چه به سر ما و فرهنگ مان آمده است؟ سینمای ایران پشتوانه هایی حیرت انگیز در فرهنگ ما دارد ولی هیچ کس مثلا سراغ شاهنامه نمی رود.