آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۱۵
سلامت
۱۴
شگردها

4 علامت عجیب کاهش توده استخوانی

یاسمین مشرف
منبع: healthiertalk

از دست دادن توده استخوانی تا میزانی پایین تر از یک سطح معین پوکی استخوان نامیده می شود. در این حالت بدن قادر به ساختن استخوان به همان سرعتی که آن را از دست می دهد نیست. پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد، اما کارشناسان می گویند برخی علائم غیرمنتظره از وجود این مشکل حکایت می کنند. شناختن این علائم به تشخیص بیماری قبل از آن که بسیار دیر شود کمک خواهد کرد:

کاهش قد: همه ما با افزایش سن دچار کمی کاهش قد می شویم. اما اگر این کاهش قد، ناگهانی و بیشتر از 5/2 تا 5/7 سانتی متر باشد، می تواند ناشی از کاهش شدید توده استخوانی باشد. بهتر است درمورد آن با پزشک مشورت کنید.

شکستن ناخن ها: ناخن های همه هرازگاهی می شکنند، اما اگر شکستن ناخن ها بیشتر از حد طبیعی باشد یا این شکستگی با کوچک ترین ضربه به ناخن ایجاد شود ممکن است از علائم اولیه مشکلات استخوانی باشد و از کاهش کلسیم و کلاژن بدن حکایت داشته باشد. سعی کنید با مصرف سبزیجات سبز، ماهی، لبنیات، سوپ استخوان و مرکبات کمبود این مواد را جبران کنید.

ضعف در قدرت گرفتن با دست: اگر متوجه ضعیف تر شدن قابل توجه قدرت دست ها در به دست گرفتن اشیا شده اید بهتر است با پزشک تان در این باره مشورت کنید. تحقیقات نشان می دهد این مشکل یکی از قابل اعتمادترین علائم کاهش توده استخوانی است و ممکن است از ضعیف شدن استخوان های بازو، باسن یا حتی ستون مهره ها ناشی شده باشد.

گرفتگی و درد: بسیاری از افراد با افزایش سن دچار شرایط دردناکی مانند آرتروز می شوند. اما دردهای مکرر و غیر قابل توضیح؛ به عنوان مثال گرفتگی عضلات پا که به طور مکرر فرد را در طول شب از خواب بیدار می کند ممکن است ناشی از کمبود منیزیم یا پتاسیم باشد. کمبود این مواد مغذی برای استخوان ها می تواند در نهایت به پوکی استخوان منجر شود. شکلات سیاه، تخم کدو، اسفناج، سیب زمینی شیرین، بادام و ماهی ساردین برخی از منابع خوب این مواد مغذی هستند.