آرشیو یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۰۵
ورزش
۱۴

همه چیز درباره توپ طلا

مودریچ خوشبخت می شود؟

مراسم انتخاب بهترین بازیکن دنیا، کسی که توپ طلای سال 2018 را می برد، قرار است فردا در هتل «گران پله» پاریس برگزار و شصت وسومین نفر طلایی مشخص شود. توپ طلا که هر ساله به همت مجله «فرانس فوتبال» اهدا می شود، امسال برای دومین سال متوالی دوباره به صورت مستقل اهدا می شود. در واقع تا همین چند سال پیش فیفا وقتی متوجه تاثیر این جایزه ارزشمند شد، به فرانس فوتبال پیشنهاد مالی کلانی داد تا این جایزه به صورت مشترک و به میزبانی فیفا اهدا شود. پس از چند سال همکاری، دو سال پیش اختلاف نظرها زیاد شد و این بار فیفا برای خودش جایزه «د بست» را دوباره راه اندازی کرد و فرانس فوتبال هم به سراغ همان توپ طلای همیشگی رفت. با این حال، فیفا هرگز نتوانسته در طول سال های زیادی که از این جایزه می گذرد، رقیبی برای این مجله فرانسوی باشد. به عبارت ساده تر، توپ طلا همچنان با اختلاف، ارزشمندترین جایزه ای است که یک بازیکن فوتبال می تواند به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

چه کسی رای می دهد؟

برای انتخاب بهترین بازیکن دنیا فقط آرای خبرنگاران محسوب می شود؛ 180 خبرنگار از سراسر دنیا با همکاری مجله فرانس فوتبال بازیکنان مدنظرشان را انتخاب می کنند و بعداز شمارش آرا، سه بازیکن نهایی که بیشترین رای را گرفته باشند، انتخاب و در نهایت از بین آنها کسی که برنده توپ طلا می شود، معرفی می شود. برخلاف روال چند سال قبل که علاوه بر خبرنگاران، رای سرمربی و کاپیتان های تیم های ملی در کنار رای اعضای کمیته اجرائی فیفا هم شمرده می شد، با استقلال فرانس فوتبال از فیفا، این بار فقط رای خبرنگاران شمرده می شود.

اولین توپ طلا برای زنان

نکته ای که مراسم این دوره توپ طلا را جذاب تر می کند، این است که برای اولین بار قرار است توپ طلا به یک فوتبالیست زن هم اهدا شود. تا اینجا توپ طلا فقط به بازیکنان مرد اهدا می شد و از این دوره قرار است برترین بازیکن زن جهان هم توپ طلا بگیرد. برای اولین دوره، 15 بازیکن زن انتخاب شده اند که بازیکنی که بیشترین رای را بیاورد توپ طلا را ازآن خود می کند. در کنار این موضوع جایزه ای هم به نام ریمون کوپا درنظر گرفته شده که قرار است به بهترین بازیکن زیر 21 سال دنیا اهدا شود.