آرشیو شنبه ۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۰
اقتصادی
۴

خبر خوان

85 درصد فعالیت های اقتصادی کشور متعلق به بخش خصوصی است

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری گفت: 85درصد فعالیت های اقتصادی کشور متعلق به مردم و بخش خصوصی است. طبق گزارش ستاد اقتصادی مقاومتی کشور، تنها هشت درصد از حجم و 15 درصد از ارزش واحدهای اقتصادی متعلق به دولت است و مابقی را بخش خصوصی و مردم مدیریت می کنند. همه مسئولان دولتی باید در راستای فعال نگاه داشتن واحدهای تولیدی و رونق روزافزون صنعت تلاش کرده و برای جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنان همت کنند.

مردم نگران کمبود سیب زمینی نباشند

عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به از سرگیری صادرات سیب زمینی گفت: کشاورزان و مصرف کنندگان نگران قیمت و کمبود سیب زمینی نباشند و این محصول به قیمت مناسب در بازار عرضه خواهد شد. کشاورزان می توانند در فصل برداشت، بدون هیچ گونه محدودیتی اقدام به صادرات سیب زمینی کنند.

قیمت شوینده ها کاهش می یابد

مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش نیاز مردم به مواد شوینده در ماه های پایانی سال، تولیدکنندگان برای اعمال تخفیف و کاهش قیمت ها اعلام آمادگی کرده اند. 60 تا 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد شوینده از جمله مواد پتروشیمی، املاح معدنی، کربنات، اسانس ها، برخی افزودنی ها و غیره وارداتی و مشمول ارز نیمایی است. در صورتی که قیمت این مواد که بخشی از آنها در بورس عرضه می شود کاهش یافته باشد، قیمت محصولات نهایی نیز باید کاهش یابد. به گفته وی از آنجا که مواد شوینده و آرایشی جزو 25 قلم کالای اساسی دریافت کننده ارز رسمی نیستند، مشمول «رصد و پایش» بوده و در صورتی که قیمت هایشان خارج از عرف افزایش یافته باشد، با گزارش مردم یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد رسیدگی قرار می گیرد.