آرشیو چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷، شماره ۳۳۲۶
سیاست
۱۵

حمله به افسانه قدیمی پول ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مشغول بازیافت داستان هایی آشنا درباره توافق هسته ای ایران است؛ حتی در بین حملات خود به سناتور جمهوری خواهی که از او انتقاد کرده و مقامی آمریکایی که در اعتراض به برنامه ترامپ برای بیرون کشیدن نیروها از سوریه، استعفا داده است. ترامپ در یک توییت در روز دوشنبه، به هر دو حمله کرده است: «برای همه آنهایی که مشغول همدردی با برت مک گرک هستند، یادتان باشد او همان فرد منصوب اوبامایی بود که مسئول بارزدن 1.8 میلیارد دلار نقد در هواپیما و فرستادنش به ایران بود؛ به عنوان بخشی از توافق افتضاح هسته ای ایران که باب کورکر کوچولو از آن حمایت کرده بود (و حالا لغو شده)». این چیزهایی است که رئیس جمهور در توییتش به شما نمی گوید:

- 1.8 میلیارد دلار (درواقع 1.7 میلیارد دلار) بدهی به ایران بود برای خرید تجهیزات نظامی از ایالات متحده. ایران هیچ وقت پول این خرید را از ما نگرفته بود؛ چون وقتی شاه در 1979 سرنگون شد، روابط به هم خورد.

- این بدهی سال ها در داوری بین المللی بوده است. به عنوان بخشی از آن فرایند، ایران وجه المصالحه هایی بیش از 2.5 میلیارد دلار به شهروندان و شرکت های ایالات متحده داده است.

- مبلغ 400 میلیون دلار، به عنوان سرمایه اصلی که در صندوق سپرده ای دولتی نگهداری می شد، به صورت نقدی پرداخت و در هواپیمایی باری به تهران فرستاده شد. روایت های دراماتیک ترامپ از پول هایی که در بشکه ها یا جعبه ها پر شدند و در نیمه شب تحویل داده شدند نیز از همین جا می آید.

1.3 میلیارد دلار باقی مانده، به عنوان سودی که در حدود 40 سال جمع شده است، جداگانه پرداخت شد. برای پرهیز از نقض مقررات ایالات متحده که انتقال مستقیم دلار به بانک های ایرانی را ممنوع می کرد، پول در اواخر ژانویه و اوایل فوریه 2016 در قالب ارز سخت خارجی از بانک های مرکزی هلند و سوئیس به ایران ارسال شد. این را گزارش مرکز پژوهشی کنگره می گوید.

- کورکر به هیچ وجه معمار توافق بین المللی 2015 نبود. او در آن زمان مدعی بود اوباما باید این توافق بین المللی را به معاهده ای تبدیل می کرد که نیاز به تایید سنا داشته باشد.