آرشیو دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۱۳
فناوری
۱۷
قاب فناوری

ردیابی حیوانات در حال انقراض با پهپاد

سوسن صادقی

شمارش و ردیابی حیوانات در حال انقراض امروزه به یکی از دغدغه های فعالان محیط زیست تبدیل شده است و در این راستا استرالیا از پهپاد و هوش مصنوعی کمک گرفته است.

به گفته محققان استرالیایی در برخی از مناطق این کشور کوالاها در حال انقراض هستند و از آنجایی که شمارش آنها در جنگل های متراکم پیچیده است کار را برای فعالان محیط زیست بسیار سخت و دشوار کرده. محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا با استفاده از پهپاد و هوش مصنوعی قادر شدند کوالاها را در جنگل های این کشور ردیابی و شمارش کنند. این محققان پهپادی را به هوش مصنوعی و سنسورهایی تجهیز کرده اند که به دمای بدن کوالاها حساس است و در هنگام پرواز در جنگل چشم از کوالاها برنمی دارد. به عبارتی این پهپاد امواج گرمای بدن کوالاها را دنبال کرده و شناسایی می کند. تیم دانشگاه کوئینزلند، پهپاد را صبح خیلی زود که کنتراست دمای محیط بین سرد و گرم است به پرواز در می آورند و سنسورهای حساس به گرما، کوالاها را ردیابی کرده و شمارش می کند. یکی از نکات جالب این سیستم جدید این است که با استفاده از هوش مصنوعی گرمای سایر موجوداتی را که در محیط هستند حذف می کند.در آزمایش های اولیه ای که انجام شده و در مقایسه با روش های دیگر مبتنی بر جی پی اس و برچسب های رادیویی، این روش توانسته موفق تر عمل کند به طوری که با این روش محققان توانستند 86 درصد از جمعیت کوالاها را بدرستی شمارش کنند در حالی که با روش های دیگر این رقم 70 درصد گزارش شده است.

به گفته محققان با این روش در مدت دو ساعت شمارش انجام می گیرد ولی قطعا نمی تواند جایگزین شمارش و ردیابی حیوانات از سوی انسان شود به همین دلیل این دو باید با هم به کار گرفته شوند به طوری که در مکان هایی که امکان رفتن انسان وجود ندارد پهپاد می تواند به کمک آمده و شمارش را به سادگی انجام دهد.