آرشیو دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۵
شهرستان ها
۷

بازارچه مرزی «میل 73 » درمیان بازگشایی شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: با رایزنی و پیگیری های انجام شده بازارچه مرزی میل 73 شهرستان درمیان به صورت یک طرفه بازگشایی شد و امکان واردات دام، خرده فروشی و سوخت در این مرز فراهم شده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: در این مرز مجوزهای مربوطه برای واردات گرفته شده است و مدت قرنطینه دام نیز کاهش یافت.

وی گفت: با مسئولان کشور افغانستان در حال مذاکره هستیم این مرز را مثل مرز ماهیرود به ثبت رسانده و گمرک رسمی کنیم. وی با بیان اینکه تعاونی های مرزنشین فعال و حمایت می شوند اظهار داشت: براساس مصوبه سال گذشته هیئت دولت تعرفه کالاهای مصرفی برای تعاونی های مرزنشین از معافیت 100 درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: مهم ترین مطالبه مردم این منطقه، آب آشامیدنی است که در این زمینه مقداری وضعیت بحرانی بوده و مردم تحت فشار هستند.

معتمدیان بیان کرد: به نظر می رسد مشکلات این شهرستان به خوبی منعکس نشده است.

وی به خشکسالی های 20 ساله استان اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب شده تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان با مشکلات جدی مواجه شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در گذشته به شهرستان درمیان نیز به دلیل دورافتادگی از مرکز و مرزی بودن کمتر توجه شده و صدای عشایر این مناطق کمتر به مرکز استان و کشور رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات این منطقه باید تلاش جدی شود بیان کرد: پیشنهاد دادیم یک سند جامع تامین آب با اولویت مسایل کوتاه مدت و میان مدت دنبال شود.

معتمدیان به کمبود آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی که باید در سال 98 هم دنبال شود، موضوع آبخیزداری و احیای قنات هاست.

وی ادامه داد: تلاش داریم از اعتبار ملی که متمرکز در اختیار وزارتخانه هاست استفاده کنیم چون شهرستان درمیان به لحاظ بسیاری از شاخص ها عقب ماندگی های جدی دارد.