آرشیو سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۲۲۱۴۶
معارف
۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

بازی با ورق و حضور در مجالس آن

س) آیا اگر افراد بدون شرط بندی و قصد قمار و برد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟

ج) بازی با ورقی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود، به طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار، در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.

صدمه زدن در ورزش های رزمی

س) نظر معظم له در باره ورزش بوکس و کاراته و دیگر ورزش های رزمی چیست و در صورت وارد شدن جراحات و کبودی در بدن حریف، دیه واجب می شود؟

ج) شرکت در این گونه ورزش ها اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد اشکال ندارد، ولی صدمه زدن به دیگران جایز نیست مگر اینکه ضرر قابل توجهی نداشته باشد و طرف مقابل رضایت داشته باشد؛ در هر صورت اگر جراحت یا کبودی در بدن حریف وارد شود پرداخت دیه واجب است مگر اینکه از طرف مقابل، برائت از ضمان بگیرد.

وظیفه مردم نسبت به اقدامات غیرقانونی دیگران

س) کسی که پدرش اجناس را غیر قانونی وارد کشور می کند و این کار به اقتصاد کشور آسیب می زند؛ آیا وظیفه او اطلاع رسانی به نهادهای مربوطه هست؟

ج) در هر صورت وظیفه فرزند - با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر - امر و نهی زبانی است و در صورت نیاز به مراتب بالاتر، موضوع را به مسئولان مربوطه در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهد.

دفن میت در مسجد

س) آیا جایز است در مسجد، مسلمانی را دفن کنیم؟ اگر فردی وصیت کرده باشد باید به وصیت دفن او در مسجد عمل شود؟

ج) اگر هنگام اجرای صیغه وقف مسجد، دفن میت توسط واقف استثنا نشده باشد، دفن در مسجد جایز نیست.

جواب سلام در حال نماز

س) اگر در وسط نماز کسی به انسان سلام کند، چطور باید پاسخ او را بدهد؟

ج) باید فورا مثل سلامی که به او شده جواب بدهد، به گونه ای که سلام مقدم باشد، مثلا اگر به او گفت: « سلام علیکم» در جواب بگوید: «السلام علیکم» یا «سلام علیکم» و نباید بگوید: «علیکم السلام».

خرید آلات موسیقی

س) من می خواهم گیتار بخرم و برای خودم آهنگ بزنم، نه اینکه برای فساد یا غنا استفاده کنم. آیا مشکل شرعی دارد؟

ج) هر چند نوازندگی اگر لهوی* نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید کرده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.

————————

* یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کرده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.

دفن میت در مسجد

س) آیا جایز است در مسجد، مسلمانی را دفن کنیم؟ اگر فردی وصیت کرده باشد باید به وصیت دفن او در مسجد عمل شود؟

ج) اگر هنگام اجرای صیغه وقف مسجد، دفن میت توسط واقف استثنا نشده باشد، دفن در مسجد جایز نیست.