آرشیو سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۳۳۸
اقتصاد
۱۰
چهره

مشکل کنونی صادرات نفت سیاسی است؛ نه عملیاتی

بیژن زنگنه، وزیر نفت در دیدار با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 97 سال خوبی برای صنعت نفت بود، در این سال برای نخستین بار با وجود افزایش جمعیت زیر پوشش گازرسانی هیچ محدودیتی حتی در بخش صنعتی و نیروگاهی اعمال نشد؛ کار بزرگی بود که از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران انجام شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 92 درصد جمعیت کل کشور به طور مستقیم از نعمت گاز بهره مند هستند، گفت: بیش از 99 درصد جمعیت شهری و 80 درصد جمعیت روستایی هم اکنون از نعمت گاز برخوردارند؛ البته در این بخش شاهد نبود تعادل هستیم. کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی اندکی از بقیه استان ها عقب هستند.

وزیر نفت افزود: صادرات فرآورده های نفتی با تلاش شبانه روزی همکاران مان شرایط مطلوبی دارد، البته برخی مشکلات وجود دارد که لاینحل نیست.

زنگنه صادرات نفت و میعانات گازی را به دلیل تحریم امریکا یکی از مشکلات وزارت نفت عنوان کرد و افزود: تلاش مان این است هیچ رقمی از صادرات نفت و میعانات گازی عنوان نشود و تاکنون نیز در این زمینه موفق بودیم؛ اعلام رقم صادرات نفت سبب سوءاستفاده دشمنان می شود.

وی تاکید کرد: ما توانایی صادرات نفت به مقدار پیش از خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم های واشنگتن را برخلاف عده ای که عنوان می کنند به دلیل ناکارآمدی نداریم، داریم؛ مشکل کنونی صادرات نفت سیاسی و امنیتی است، نه عملیاتی.

وی ادامه داد: تاکنون فرد یا سازمانی در بخش تهاتر نفت با کالا وارد نشده است. دریافت پول نفت برای ما بسیار مهم است و باید نسبت به پرداخت آن مطمئن شویم تا مشکلاتی همانند بابک زنجانی بار دیگر تکرار نشود.