آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۳۹۱
جلد دوم
۷
مرور

نگاهی به قانون تخفیف مجازات اعدام برخی قاچاقچیان مواد مخدر

سوم آبان 1396 قانون تخفیف مجازات اعدام برخی قاچاقچیان مواد مخدر توسط رییس جمهوری ابلاغ شد. این قانون که دی ماه همان سال در قالب دستورالعمل اجرایی قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر توسط رییس وقت قوه قضاییه خطاب به تمام مراجع قضایی ابلاغ شده بود، مجازات برخی قاچاقچیان مواد مخدر را از اعدام به حبس درجه یک تا سی سال کاهش خواهد داد مشروط بر اینکه قاچاقچی در زمان دستگیری، ساخت، تولید، توزیع، فروش و واردات کمتر از 50 کیلوگرم تریاک یا کمتر از 3 کیلوگرم مواد روانگردان داشته باشد . قاچاقچیانی که حمل و ترانزیت مواد را در عملیات یا درگیری های مسلحانه داشته یا سردستگی یا پشتیبانی مالی یا سرمایه گذاری در قاچاق را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از 18 سال یا افراد مجنون و مهجور برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشند، مشمول این تخفیف نخواهند بود. آن دسته از مجرمان مواد مخدر که سابقه محکومیت حبس ابد یا زندان بیشتر از 15 سال به دلیل قاچاق مواد مخدر را داشته باشند هم شامل رهایی از مجازات اعدام نمی شوند. در بخشی از متن بخشنامه ای که در راستای اجرای «قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 12/7/1396» از سوی آیت الله صادق آملی لاریجانی به تمام مراجع قضایی کشور ابلاغ شد، آمده است:

عدم شمول بند (ب) ماده (10) قانون مجازات اسلامی به محکومان قطعی اعدام و حبس ابد قبل از لازم الاجراشدن ماده واحده باید طی صورت جلسه ای به امضای قاضی اجرای احکام و تایید دادستان در پرونده امر درج شود و اجرای حکم اعدام بدون آن ممنوع است.

استفاده از اطفال و نوجوانان کمتر از 18 سال یا مجانین برای ارتکاب جرم مذکور، شامل مواردی است که مرتکب جرایم مذکور از این اشخاص به عنوان وسیله ارتکاب جرم مستند به خود استفاده کرده باشد، مشابه آنچه در ماده 128 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مقرر شده است یا مواردی از قبیل اجیر کردن یا به خدمت گرفتن افراد بالغ کمتر از 18 سال.

واردکردن، صادرکردن، ارسال، تولید، ساخت، توزیع، فروش یا در معرض فروش قراردادن بیش از 50 کیلوگرم مواد مخدر یا بیش از دو کیلوگرم مواد روانگردان و محرک و خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کردن بیش از سه کیلوگرم مواد موضوع ماده هشت موجب مجازات اعدام خواهد بود.