آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۰۱
جهان
۱۳

انتظارات از دیدار امیر قطر و ترامپ

فرحناز دهقی

کاردار سفارت امریکا در دوحه، پایتخت قطر، روز گذشته اعلام کرد که سفر امیر قطر به واشنگتن و دیدار میان رئیس‎جمهوری امریکا با او که امروز دوشنبه انجام می شود، بسیار مهم است زیرا هر دو طرف تمایل دارند گستره همکاری‎های خود را تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حاشیه کنفرانسی مطبوعاتی، ویلیام گرانت، کاردار سفارت امریکا درباره اهمیت دیدار رهبران دو کشور گفت: «طی این دیدار دو طرف به بررسی توسعه روابط اقتصادی و امنیتی میان دو کشور خواهند پرداخت و پیش بینی می شود که چندین توافقنامه جدید در این میان امضا شود.» براساس برنامه‎ریزی‎ها، امروز قرار است دونالد ترامپ با تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی دیدار کند؛ دیداری که می‎تواند نتیجه سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، در ماه ژانویه گذشته به قطر باشد. پمپئو در این سفر اعلام کرد که بحران در روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس طولانی شده و امریکا آماده است برای حل مسائل موجود نقش میانجی را ایفا کند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا طرفین درباره محاصره قطر نیز صحبت خواهند کرد، گفت: «ما اعتقاد داریم باید هرچه زودتر بحران در روابط کشورهای عربی خلیج فارس را حل کرد، این صلح به نفع کشورهای منطقه و البته امریکا خواهد بود.»

به گزارش میدل‎ایست‎آی، با وجود هیاهوی بسیار زیاد پیرامون دیدار رهبران قطر و امریکا، نباید انتظار داشت این دیدار نتایج قابل توجهی داشته باشد. اگرچه برادر امیر قطر اعلام کرده قطر با هیچ کشوری سر جنگ ندارد.

با این حال باز هم نمی‎توان از ترامپ انتظار داشت میانجیگری کند و این بحران حل شود. در واقع پس از دو سال ناکامی دیپلماتیک و مناقشه، کاملا واضح است که دولت ترامپ هیچ علاقه‎ای به ارائه راه‎حل فوری و موثر برای پایان دادن به بحران ندارد. بیرول باسکان، محقق عضو موسسه خاورمیانه که در پایتخت امریکا مستقر است، در این باره می‎گوید: «همکاری با قطر برای حل بحران خلیج فارس چیزی نیست که ترامپ به دنبالش باشد.» این دیدار تازه‎ترین نشانه از دوستی و همکاری میان این دو متحد است و می‎توان انتظار داشت که در آن قطر قرارداد تسلیحاتی تازه‎ای با ترامپ به امضا برساند. باسکان در این باره می‎گوید: «احتمال اینکه هدف ترامپ از این دیدار این باشد که سلاح بیشتری به امیر قطر بفروشد بیشتر از تلاش برای حل بحران موجود است. قطر از امریکا سلاح می‎خرد تا ترامپ را خوشحال کند. این تمام چیزی است که می‎توان از این جلسه انتظار داشت.»