آرشیو دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۳۷
صفحه اول
۱

فهرست کالاهای واردشده با ارز دولتی منتشر نشد

با وجود ایجاد حاشیه هایی در ارائه ارز 4200 تومانی به واردات کالا، همچنان نهادهای مسوول، فهرست کالاهای واردشده با این ارز را منتشر نمی کنند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی فهرست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را تقریبا هرماه اعلام می کند که طبق این فهرست از ابتدای امسال تا ششم تیرماه به بیش از 11هزار و 200 شرکت ارز دولتی اختصاص یافته تا کالاهای اساسی را وارد کنند.

بانک مرکزی فقط اسم شرکت ها، کد ملی افراد و میزان ارز ارائه شده به آنها را اعلام کرده و اطلاعاتی از کالاهای واردشده با این ارز در اختیار قرار نمی دهد.

چند روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرده از ماجرایی برداشت و گفت برخی رفته اند دو میلیون یورو استنت قلبی وارد کنند، اما به جایش کابل برق آورده اند و در لحظه هم طوری کارها را هماهنگ کرده اند که تا ما مطلع می شویم، از مرز رفته اند. از سوی دیگر، محمود واعظی، رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در نامه ای خطاب به چهار وزیر، از آنها خواسته در مورد تعهدات ارزی ایفا نشده دریافت کنندگان ارز واردات دارو و کالاهای اساسی، توضیحاتی ارائه کنند.

در پیوست این نامه به دو جدول در دو حوزه دارو و کالاهای اساسی اشاره شده است و بر اساس این نامه، ده شرکت حوزه دارو و ده شرکت در امور کالاهای اساسی، از جمله شرکت هایی هستند که با آن که متعهد شده اند کالا را براساس ارز تخصیص داده شده وارد کشور کنند، اما بخشی از آنها را وارد کشور نکرده اند.

از سوی دیگر، ارائه ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی در جهت جلوگیری از ایجاد تورم در این کالاهاست، اما از سال گذشته تاکنون قیمت بیشتر این کالاها همگام با دیگر کالاها رشد داشته و این نکته ای است که باید مشخص شود چگونه با ارائه ارز 4200تومانی به واردات کالاهای اساسی، قیمت این کالاها مانند کالاهایی که با ارز آزاد واردشده اند، افزایش پیدا کرده است؟

نیاز به در اختیار عموم قرار دادن این اطلاعات زمانی جدی تر می شود که در گذشته خبرهایی از ورود غذای سگ و گربه با ارز دولتی به گوش مردم رسیده است.

به این ترتیب، بهتر است بانک مرکزی به منظور افزایش شفافیت فهرست خود، اطلاعات مربوط به واردات کالاهای اساسی با ارز 4200تومانی را نیز منتشر کند.