آرشیو سه‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۱۳۱
جهان
۱۳
یادداشت

سوریه و پایان مثلث مرگ

حسن هانی زاده (کارشناس خاورمیانه)

حمله اخیر ارتش سوریه به منطقه موسوم به مثلث مرگ در «الطامنه، کفر زیتا و الزکاه» واقع درشمال حماه از استراتژی جدید دولت بشار اسد برای تسلط بر مناطق شمال شرقی سوریه حکایت دارد.

ارتش سوریه این حمله را در حالی در پاسخ به تهدیدات دولت ترکیه برای پیشروی به سمت حماه و تشکیل یک مجموعه مسلح جدید برای کاهش نفوذ نیروهای موسوم به «گردان های مدافع خلق کرد سوریه» انجام داد که از سال 2013 تاکنون و پس از مذاکرات آستانه و سوچی بر اساس توافق های به عمل آمده مبنی بر تعیین مناطق کاهش تنش در شمال شرق سوریه، هیچگونه عملیاتی در این منطقه انجام نداده بود اما اکنون در راستای حفظ جان مردم منطقه «الاربعین» ومقابله با توافق ترکیه وامریکا برای ایجاد منطقه امن وتسلط بر شرق فرات ومنع حضور گروه های تروریستی جدید در مثلث مرگ، حمله به شمال حماه را در دستور کار خود قرار داد.

تلقی دولت سوریه این است که ترکیه و امریکا قصد دارند در آستانه پایان جنگ 8 ساله سوریه و سرکوب گروهک تروریستی داعش مجموعه های تروریستی جدیدی را با ظاهری متفاوت تر از داعش در شرق فرات مستقر کنند. اکنون شرایط در شرق فرات و شمال شرق ادلب در مقایسه با گذشته تفاوت کرده و در صورت اجرایی شدن طرح ترکیه برای مستقر کردن گروهک های تروریستی در شمال ادلب گمانه زنی های مربوط به بروز در گیری بین دو ارتش ترکیه و سوریه تقویت شود.

در شرایط فعلی، دولت سوریه پس از گذشت 102 ماه از بحران داخلی، با 3 خطر دیگری که امنیت وتمامیت اراضی این کشور را مورد تهدید قرار می دهد، مواجه است. توافق ترکیه و نیروهای تفنگدار دریایی امریکا «مارینز» برای گسترش حوزه نفوذی خود در شرق فرات، احتمال حضور گروهک های تروریستی مورد حمایت ترکیه در شمال ادلب و افزایش فشار حزب دموکراتیک خلق سوریه برای تشکیل یک منطقه خود مختار در شمال شرق سوریه خطراتی هستند که آینده سوریه را تهدید می کند. به نظر می رسد دولت سوریه قبل از هر گونه اقدام فیزیکی علیه دخالت کشورهای خارجی تلاش خواهد کرد تا ضمن بهره گیری از ابزارهای سیاسی وتوسل به سازمان ملل، با استفاده از نیروهای نظامی شطرنج حضور گروهک های تروریستی در شمال ادلب و شرق فرات را برهم بزند.