آرشیو شنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۸، شماره ۳۴۹۷
جهان
۷

هشدار چین به آمریکا درباره دخالت در تحولات هنگ کنگ

فرودگاه در محاصره معترضان

هر روز و هر لحظه فشار بر معترضان هنگ کنگی افزایش می یابد اما آنان همچنان به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه می دهند. به گزارش بی بی سی، فرودگاه هنگ کنگ از روز گذشته به مدت سه روز شاهد تجمع ضددولتی خواهد بود و در آن حالت فوق العاده اعلام شده است.

طبق گزارش ها، صدها نفر از فعالان حقوق بشر و معترضان به دولت محلی هنگ کنگ از صبح جمعه در سالن پروازهای ورودی فرودگاه این شهر به منظور «جلب حمایت بین المللی» و «آگاهی بخشی درباره اعتراضات» خود گرد هم آمده اند. بیشتر معترضان که جوان و ملبس به پیراهن های مشکی هستند با دردست داشتن پوستر و پلاکارد به زبان های مختلف به استقبال مسافران رفتند. آنها اعلامیه هایی که تصاویر اعتراضات ماه های اخیر در هنگ کنگ را نشان می دهد، در میان مسافران پخش کردند.

اعتراضات در هنگ کنگ در حالی وارد سومین ماه خود می شود که دولت محلی از پیگیری لایحه استرداد متهمان صرف نظر کرده است. ارائه این لایحه موج اعتراضات کنونی را پدید آورد. این اعتراضات مهم ترین بحران سیاسی در هنگ کنگ از سال 1997 میلادی -زمان پایان مدت قرارداد استعمار از سوی بریتانیا و پیوستن هنگ کنگ به جمهوری خلق چین- محسوب می شود. معترضان هم اکنون با تغییر خواسته های خود خواستار خودمختاری کامل و برکناری رئیس اجرائی هنگ کنگ هستند که منصوب چین است.

معترضان به دولت محلی هنگ کنگ قصد دارند تجمعات اعتراضی دیگری را در سرتاسر شهر از جمله «تجمع اعتراض خانوادگی» در طول تعطیلات آخر هفته برگزار کنند. این در حالی است که دفتر وزارت خارجه چین در هنگ کنگ، با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار نسبت به تحولات هنگ کنگ از آمریکا خواست تا از گمراه کردن «جدایی طلبان خشونت گرا» خودداری کند. هوا چون اینگ، سخنگوی دولت پکن روز پنجشنبه ضمن اعتراض به سخنان نامناسب برخی نمایندگان کنگره آمریکا درباره تحولات اخیر هنگ کنگ گفت: تظاهرات در هنگ کنگ به حرکت‎های خشونت آمیز و قانون‎شکنی تبدیل شده و در مقابل چنین خشونت ‎ها و جرم های جدی، هیچ دولت وظیفه‎شناسی دست روی دست نخواهد گذاشت.