آرشیو یکشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۷۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
خبر

غزل عاشورا پژوهش روضه

مجموعه شعر «ظهر علی الطلوع» از امیر اکبرزاده و «کتاب روضه» پژوهشی بر «روضه الشهدا» نوشته محمد حقی منتشر شده اند. آن طور که ایسنا نوشته «ظهر علی الطلوع» سروده امیر اکبرزاده در 127 صفحه و با قیمت 13هزار تومان در نشر کتابستان معرفت راهی بازار شده است.

 این مجموعه شامل 56 غزل عاشورایی است که در آن غزلیاتی درباره امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و... به چشم می خورد.

 امیر اکبرزاده پیشتر نیز مجموعه شعرهایی به نام های «به نام خدا» و «عطش زیر چتر باران» منتشر کرده است.

همچنین کتاب روضه نوشته محمد حقی که بررسی پژوهشی اسناد کتاب مشهور روضه الشهداست در 296 صفحه و با قیمت 38 هزار تومان در انتشارات یادشده منتشر شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: یکی از مهم ترین مقاتل عاشورا، کتاب روضه الشهدا نوشته ملاحسین واعظ کاشفی است که به گمان برخی نخستین مقتل نگاشته شده به زبان فارسی است. اهمیت کتاب به گونه ای بود که پس از تالیف روضه الشهدا، بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل بیت و به خصوص امام حسین(ع) براساس خوانش این کتاب برگزار می شد تا این که رفته رفته به مجالس روضه خوانی معروف و مشهور شد.

یکی از انتقادات وارد بر این کتاب که در طول تاریخ بسیار مطرح شده، استفاده آن از روایات تاریخی ضعیف و غیرمستند است و چهره های مشهوری مانند سیدمحسن امین، محدث نوری و شهید مطهری به انتقاد از آن پرداخته اند.

حالا با گذشت نزدیک به 500 سال از نگارش این کتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش کرده فرازهای تاریخی صحیح این کتاب را مستندسازی و از این حیث، نقیصه روضه الشهدا را رفع کند.