آرشیو دوشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۳
اقتصادی
۴

کارآفرینی برای 50 نفر بدون حمایت دولت

کارآفرین زن ایرانی که با دست های خالی 2 کارگاه خیاطی تاسیس و حداقل 50 شغل ایجاد کرده است، از عدم حمایت دولت از کارآفرینان به ویژه در صنعت پوشاک گله دارد.

فاطمه جانی خانی که متولد 1352 و دارای لیسانس طراحی دوخت است، به قول خودش حاضر نیست لحظه ای از این شغل را با شغل دیگری عوض کند.

خانم جانی خانی معتقد است: اقتصاد مقاومتی یعنی روی پای خود ایستادن و مصرف تولید داخلی. متاسفانه خارجی ها بازار پوشاک ایران را قبضه کرده اند، این در حالی است که اگر تولید پوشاک داخلی مورد حمایت قرار بگیرد، اشتغال بسیار زیادی در این بخش می توان ایجاد کرد. در گذشته بیشتر خانم های ایرانی از خیاطی سر در می آوردند و خودشان پوشاک مورد نیازشان را تامین می کردند. خوشبختانه در حال حاضر نیز تمایل به فراگیری مهارت زیاد شده است و هنرجویان با کسب مهارت برای خوداشتغالزایی می کنند.

این کارآفرین درباره آغاز فعالیت خود به خبرگزاری تسنیم می گوید: از سال 86 کارم را شروع کردم. اگر قبل از سال 86 هم کار خیاطی را آغاز نکردم به دلیل این بود که خواهر خوبی داشتم که کارهای خیاطی ما را انجام می داد و نیازی به کار خیاطی نداشتیم ولی زمانی رسید که من با خواهرم فاصله گرفتم. به دلیل شرایط شغلی همسرم به شهر دیگری منتقل شدیم، در همان زمان من تصمیم گرفتم خیاطی را یاد بگیرم، همزمان با آموزش خیاطی، به دوستانم هم آموزش می دادم. صبح کلاس آموزشی می رفتم و بعدازظهر برای دوستانم کلاس آموزشی می گذاشتم. از سال 86 همزمان با اولین جلسه ای که آموزش خیاطی را شروع کردم 15 هنرجو داشتم. در دو شهر نسیم شهر و لویزان کارگاه آموزشی دارم، در حال حاضر حدود 50 هنرجو دارم، اما تا کنون بیش از 600 نفر آموزش دیده اند و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، تنها آموزش مهم نیست بلکه این کار است که باعث پیشرفت می شود.

وی با بیان اینکه «دوره های آموزشی ما متناسب با فنی و حرفه ای است» اظهار داشت: اکثر افرادی که به من مراجعه می کنند فارغ التحصیل دانشگاه هستند که مهارتی ندارند، با این آموزشی که فرا می گیرند، می توانند مشغول کار شوند و برای خود شغلی دست وپا کنند. کمک به اقتصاد خانواده با صنعت خیاطی برای هنرجویان محقق می شود.