آرشیو دوشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۳
شهرستان ها
۷

مرگ تدریجی قنات های همدان

همدان - خبرنگار کیهان: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در سایه کاهش اعتبارات احیای قنات ها شاهد مرگ تدریجی قنات های استان هستیم.

ابراهیم فرامرزی در جمع خبرنگاران، تعداد کل قنات های استان را 2 هزار و 473 رشته عنوان کرد و گفت: این تعداد 6/5 درصد قنات های کشور را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه ملایر با داشتن 621 رشته قنات دارای بیشترین تعداد قنات در سطح استان است، افزود: در سال های گذشته قنات های استان مورد بی مهری قرار گرفتند و بارندگی های شدید و جاری شدن سیل در سال جاری موجب شد تا بسیاری از قنات های استان از دایره انتفاع خارج شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تعداد قنات های خسارت دیده از  سال گذشته تاکنون 326 رشته بوده است یادآور شد: از مجموع قنات های خسارت دیده استان 702 رشته در سال گذشته و پنج رشته در سال 98 احیاء و به چرخه انتفاع بازگردانده شدند.

وی مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای احیای قنات های استان همدان در سال گذشته را 486 هزار و 765 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در مجموع 298 هزار و 760 میلیون ریال از این اعتبارات به استان تخصیص یافت.

فرامرزی گفت: مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب سال 98 برای استان 84 هزار و 514 میلیون ریال است که تاکنون 50 هزار و 93 میلیون ریال به استان تخصیص یافته است و همین امر نشان از کاهش شدید اعتبارات اختصاص یافته به این امر در سال جاری است.

وی ریزش دیواره داخلی کوره و انسداد جریان آب، رهاسازی و عدم نگهداری قنات توسط بهره برداران، دخل و تصرف در حریم قنات و تخریب سازه قنات، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای احیاء و مرمت قنات ها و عدم توجه مسئولین به قنات ها به عنوان یک منبع آبی و پایدار به نسبت آبیاری تحت فشار را از مهم ترین موانع و مشکلات خواند.