آرشیو دوشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۵۴۷۹
رسانه
۵
صندلی داغ

برای پویایی ژانر تاریخی - مذهبی چه کنیم؟

محسن علی اکبری

می توان یک تکنیسین ماهر تولید سریال بود و متناسب با سفارشی که گرفت محصولی را تولید کرد که به لحاظ بصری استاندارد باشد، ولی حیطه مذهب و دراماتیک کردن حوادثی همچون حوادث کربلا به این سادگی ها نیست.

اگر عشق و علاقه به سوژه نباشد قطعا نمی شود آثار مذهبی درجه یک تولید کرد. در تولید سریال های تاریخی مذهبی به خصوص در بخش تدوین و نگارش متن باید خیلی با دقت و تمرکز بر جزئیات پیش رفت.

باید تمام منابع مطالعاتی مربوط به سوژه را مورد تحقیق و پژوهش قرار داد و کاری کرد که حتی یک واو هم جا نیفتد. از این گذشته تولید سریال درباره امامان و بخصوص امام حسین(ع) نیاز به تاییدیه مراجع و حوزه هم دارد و باید طوری عمل کرد که بهترین نتیجه حادث شود.

این که با وجود همه تلاش هایی که شده محصولات استاندارد انگشت شماری در زمینه های تاریخی - مذهبی داریم همین ظرافت هاست. در مجموع تولید یک سریال مذهبی کار دشواری است، اما نشدنی نیست و باید حرکتی که در این 40 سال داشته ایم ادامه دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

یادمان باشد که برای تولید یک سریال شاخص مذهبی فقط علقه کافی نیست و باید فن تولید را هم شناخت و نمی شود مدعی شد بدون تجربه و فقط با عشق به مضمون می توان محصول استاندارد تولید کرد. این مساله برای ما که هنوز تولیدمان صنعتی نشده مهم تر هم هست.

ما بارها و بارها به صورت موردی سریال های تاریخی - مذهبی درجه یک تولید کرده ایم و حتی برای این سریال ها شهرک های سینمایی خاص خود را ساخته ایم، ولی بعد از هر بار تولید تجربیات قبلی را رها کرده و حتی نتوانسته ایم از شهرک سینمایی احداث شده درست نگهداری کنیم.

اگر دلمان می خواهد بیش از اینها پویایی ژانر تاریخی - مذهبی را در تلویزیون به تماشا بنشینیم چاره ای نداریم، جز این که یک روند ادامه دار و یک سیکل صنعتی برای این تولیدات فراهم کنیم.