آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

موسسه انرژی اسپکت: عربستان به وارد کننده نفت تبدیل می شود

موسسه مستقل «انرژی اسپکت» اعلام کرده پس از حمله پهپادی بزرگ انصارالله یمن به آرامکوی عربستان که نیمی از تولید نفت این کشور را از کار انداخت، آل سعود به واردکننده عمده محصولات فراوری مانند بنزین، گازوئیل و نفت سنگین تبدیل می شود.

پس از آنکه روز شنبه 10 پهپاد یمنی به قلب صنعت نفتی عربستان نفوذ کرده و دو پالایشگاه بزرگ آرامکو را هدف قرار دادند پیش بینی ها برای افزایش قیمت نفت آغاز شد. پیش بینی هایی که از 5 دلار تا 40 دلار نوسان داشت. نیمه شب دوشنبه به محض باز شدن بازارهای جهانی قیمت نفت برنت 12 دلار افزایش یافت و به 72 دلار رسید! منابع سعودی می گویند بازگشت نفت آرامکو به خط تولید نه تنها روز ها بلکه هفته ها ادامه خواهد داشت. نگرانی از حملات به آرامکو(شرکت ملی نفت عربستان) ارزش سهام بازار بورس عربستان را هم پایین کشید و نگرانی از اینکه سقوط قیمت فروش آرامکو که پیش از این برای فروش 5 درصدی آن برنامه ریزی شده بود به شدت افزایش یافت. به گفته کارشناسان با این حمله که باعث کاهش نیمی از تولید و صادرات نفت عربستان شده این کشور نمی تواند به صورت طولانی مدت از منابع ذخیره استراتژیک جبران شود.

موسسه انرژی اسپکت هم اعلام کرده قرار است عربستان پس از این حملات پهپادی به عنوان خریدار عمده پالایشگاهی ورود کند. آرامکو احتمالا مقدار زیادی بنزین، گازوئیل و احتمالا نفت سنگین وارد خواهد کرد و میزان صادرات گاز مایع را هم کاهش خواهد داد.