آرشیو شنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۴۷۰۹
دنیا
۴

خبر

پایان بن علی

رویترز : مرگ «زین العابدین بن علی»، رئیس جمهور مخلوع و دیکتاتور سابق تونس پس از بیماری طولانی در یکی از بیمارستان های سعودی تایید شد. چهار روز پیش برخی رسانه های عربی خبر مرگ رئیس جمهور فراری تونس را اعلام کرده بودند؛ اگرچه خانواده بن علی این خبر را در آن زمان تایید نکردند. رسانه ها پیش از این از وخامت وضعیت جسمانی زین العابدین بن علی خبر داده و اعلام کرده بودند که وی به کما رفته است؛ اما روز گذشته به صورت رسمی مرگ او در سن 83 سالگی در عربستان تایید شد. زین العابدین بن علی از ژانویه 2011 و پس از بالاگرفتن اعتراضات مردمی و ضددیکتاتوری در تونس از این کشور فرار کرد و از آن زمان در عربستان به سر می برد. بن علی از نوامبر 1987 تا ژانویه 2011 به مدت 24 سال و به عنوان دومین رئیس جمهور تونس پس از استقلال در این کشور قدرت را در دست داشت.

تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید

رویترز : پلیس شهر واشنگتن آمریکا از کشته شدن یک تن و زخمی شدن پنج تن دیگر در تیراندازی در یکی از محله های این شهر خبر داد. طبق اعلام استیوارت امرنون، از فرماندهان پلیس شهر واشنگتن، تاکنون مظنونی در ارتباط با این تیراندازی دستگیر نشده و انگیزه تیراندازی نیز هنوز مشخص نیست. این مقام پلیس گفته است: «ماموران درحال مصاحبه با شاهدان هستند و تصاویر دوربین ها مورد بررسی قرار گرفته است.» دو نفر از پنج فرد زخمی مذکور در وضعیتی وخیم قرار دارند؛ با این حال امرنون می گوید جان همه زخمی ها حفظ خواهد شد. این تیراندازی ساعت 10 پنج شنبه شب در محله «کلمبیا هایتز» رخ داده که تنها 3 کیلومتر با کاخ سفید فاصله دارد.

جمعه خونین لیون

اسپوتنیک : فردی در شهر لیون فرانسه رهگذران را از درون آپارتمان خود هدف تیراندازی قرار داد.این فرد پس از تیراندازی به رهگذران، درون آپارتمان خود پناه گرفت. سپس پلیس عملیات خود را در محل حادثه آغاز کرد. تا لحظه تنظیم خبر هیچ گونه اطلاعات رسمی درباره تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است. یگان ویژه پلیس فرانسه در نزدیکی محل حادثه مستقر شده است. بنا بر تازه ترین گزارش ها، فرد ضارب از سوی پلیس فرانسه دستگیر شده است. تلویزیون بی اف ام فرانسه گزارش داد پلیس تردید دارد که انگیزه های تروریستی در پس این حادثه باشد.