آرشیو چهار‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۷۷
صفحه آخر
۱۶
حرف روز

حمایت از حقوق مولفان نباید در حد حرف باقی بماند

قاسم افشاری

مطرح شدن لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بهانه ای شد تا در روزهای گذشته از زبان طیبه سیاوشی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) و کیوان ساکت (آهنگساز) زیر و بم و ضرورت آن را بررسی کنیم؛ طرحی که هنوز هم جای بحث دارد و در صورت به تصویب رسیدن صدا و سیما را برای پخش بدون اجازه قطعات موسیقی آهنگسازان و خوانندگان با محدودیت جدی مواجه می کند.

بعضی از آثار موسیقایی که در حال حاضر از صدا و سیما پخش می شود متعلق به این سازمان است و ساز و کار خودش را دارد. اما بیشتر آثاری که این روزها از این رسانه پخش می شود بیرون از سازمان تولید شده اند. همه جای دنیا این قانون وجود دارد که حقوق کسی که کار متعلق به اوست باید حفظ شود. این تصمیم به هنرمند کمک بسیاری می کند تا بتواند جایگاه و حقوق خودش را حفظ کند. در مورد کنسرت ها مشخص و مقرر است که باید درصدی به عنوان مالیات پرداخت شود. در این سمت ماجرا هم باید قانونی برای حمایت از هنرمندان و بهره بردن از پخش آثارش وجود داشته باشد. با این قانون هنرمند دیگر می داند و خیالش راحت است که به راحتی کارش را نمی توانند در هر رسانه و شبکه ای پخش کنند.

این قانون اگر جدی باشد و اجرا شود به اتفاق خوبی منجر می شود. چون قوانینی وجود دارند که فقط تصویب می شوند و برای اجرای شان قدمی برداشته نمی شود. تنها در حد تصویب باقی می مانند. اگر قانون اعمال شود و مدیران به آن عمل کنند و من به عنوان یک هنرمند بتوانم آن را پیگیری کنم بسیار عالی است. اما اگر قابل پیگیری نباشد فایده ای ندارد. به هر حال من می توانم در صورت راضی نبودن جلو پخش آثارم را از صدا و سیما بگیرم. مانند کاری که محمدرضا شجریان انجام داد. اما این کار به سختی اتفاق افتاد. چون قانونی در این زمینه وجود نداشت. قانونی که به نظر من باید شفاف باشد.

تلویزیون معمولا همیشه سیاست های خوبی در زمینه موسیقی ندارد و کارها از این رسانه سلیقه ای پخش می شود. درصدی که باید به هنرمندان برای پخش آثارشان از صدا و سیما تعلق بگیرد هم باید کارشناسی و فکر شود.

با یک رقم کارشناسی شده اگر به دفعات کاری پخش شود می تواند برای هنرمند مفید باشد. اما این قانون ممکن است آسیبی هم داشته باشد و این آسیب پخش سلیقه ای آثار است. اینکه مدیری به دلیل داشتن رابطه خوب با یک هنرمند بارها اثری از او پخش کند تا سود مالی به هنرمند تعلق بگیرد و در مقابل هنرمندی در این زمینه بهره ای نبرد.