آرشیو یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۸۰
جهان
۱۳

واشنگتن مدعی حمله توپخانه‎ای ترکیه علیه نیروهای امریکایی شد

گروه جهان: واشنگتن آنکارا را متهم کرد، اقدام به پرتاب موشک به حوالی یکی از پایگاه‎های نظامی امریکا در مناطق کردنشین شمال سوریه کرده‎ است. اتهامی که ترکیه آن را رد کرده‎ است.

به گزارش سایت «رادیو ملی امریکا» (ان‎پی‎آر)، «بروک دی‎ولت»، سخنگوی پنتاگون با اعلام این خبر گفت: «گلوله‎های شلیک شده از توپخانه ارتش ترکیه در چند صد متری پایگاه نظامیان امریکایی منفجر شد. با این حال همه نظامیان امریکایی در سلامت هستند و کسی زخمی نشد.» با این حال با توجه به اینکه این پایگاه در منطقه‎ای خارج از منطقه امن ترسیمی اردوغان، واقع شده ، باعث واکنش تند پنتاگون شده ‎است. پیشتر امریکا اعلام کرده بود، با حملات ترکیه به کردهای شمال سوریه موافق نیست. اما با خارج کردن نیروهای خود مانع این حملات نشد. امریکا همچنین از ترکیه خواسته بود، حملات تنها منحصر به منطقه امن مورد نظر آنکارا باشد.

«دی‎ولت» در سخنان خود به ترکیه هشدار داد، مراقب حرکات خود باشد؛ زیرا در صورت تکرار چنین واقعه‎ای با واکنش ارتش امریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزارت دفاع ترکیه ساعتی پس از این رویداد، در بیانیه‎ای این ادعاها را رد و تاکید کرد: «عملیات ترکیه تنها در منطقه شرق فرات انجام می‎شود.» ایسنا نیز به نقل از «اسکای نیوز عربی» گزارش داده است، «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در همین ارتباط تاکید کرده ‎است: «در هماهنگی کامل با طرف امریکایی هستیم. از همین رو امکان ندارد نیروهای امریکایی یا ائتلاف بین المللی ضد داعش را هدف قرار دهیم.»

ارتش ترکیه دیروز در چهارمین روز حملات خود در شمال سوریه همچنین مدعی شد، نیروهای شورشی تحت حمایت ترکیه، کنترل «راس‎العین»، یکی از مهم‎ترین شهرک‎های استان «حسکه» را در دست گرفتند و در حال بازرسی محله‎های آن و خالی کردن شهرک از تمامی نیروهای شبه نظامی کرد است. با این حال یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه این خبر را تکذیب کرد.خبر دیگری حاکی است، اتحادیه عرب دیروز حملات ترکیه به کردهای شمال سوریه را محکوم کرد.