آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۳
زندگی: سلامت
۱۴
نسخه

هورمون پرولاکتین و بارداری

دکتر حمیدرضا کریمی

 هورمون پرولاکتین یکی از مهم ترین هورمون هایی است که در آزمایش های مربوط به بارداری درخواست می شود و سوالات بسیاری در این زمینه از طرف بیماران مطرح می شود.

نکات زیر می تواند پاسخگوی این موضوع باشند:

 اندازه گیری هورمون پرولاکتین نیاز به شرایط خاص داشته و قیمت گرانی دارد؛ بنابراین نیاز نیست برای همه انجام شود.

کسانی که علامت دارند شامل: ترشحات پستان، به هم خوردن عادت ماهانه و نازایی بهتر است برایشان این هورمون اندازه گیری شود.

این هورمون باید در شرایط بیداری کامل اندازه گیری شود. اشتباه بسیار رایجی که اتفاق می افتد این است که به بیمار می گویند صبح زود از خواب بیدار شود و دو ساعت بعد برای اندازه گیری پرولاکتین به آزمایشگاه مراجعه کند. فرض کنیم خانمی هر روز معمولا ساعت 10 صبح از خواب برمی خیزد. روز آزمایش این فرد ساعت 6 صبح به زحمت بیدار شده و با سختی تا ساعت 8 صبح دوام می آورد! به دلیل استرس ایجاد شده از بیداری زودتر از همیشه و خواب آلودگی، آزمایش هورمون پرولاکتین این خانم اشتباه خواهد شد و به احتمال زیاد بالاتر از حد واقعی را نشان خواهد داد.

 راه حل مشکل خواب این است که فرد در همان ساعت همیشگی از خواب برخیزد و بعد از ساعتی به آزمایشگاه رود. در این بین می تواند صبحانه مختصری هم بخورد. مشکلی که در این زمینه داریم این است که در حال حاضر درصد بالایی از جمعیت در ساعات نزدیک ظهر یا حتی بعداز ظهر از خواب برمی خیزند و به این ترتیب انجام آزمایش پرولاکتین با این روش پیشنهادی غیر ممکن می شود. من به این افراد می گویم چند روز به اجبار صبح زود بیدار شوند. مثلا یک هفته ساعت 8 تا 9 صبح بیدار شوند و در روز آزمایش هم ساعت 8 بیدار شده و حدود 10 صبح آزمایش دهند. بسیاری از بیماران من که ابتدا آزمایش پرولاکتین بالایی داشتند، با این روش در مرحله بعد آزمایش شان کاملا نرمال نشان داده شده است.

خوردن بسیاری از داروها باعث زیادشدن پرولاکتین می شو د. روش غلط این است که بلافاصله با مشخص شدن زیادی هورمون پرولاکتین، برای بیمار دارو تجویز کنیم و به دنبال علت زیادی هورمون نباشیم.

 یکی از روش های یافتن علت زیادی هورمون پرولاکتین انجام ام آر آی از هیپوفیز است که روش کم خطری است و در موارد لازم توسط متخصصان درخواست خواهد شد.