آرشیو سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۸
اقتصادی
۴

رئیس سازمان چای: 80 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

رئیس سازمان چای گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 123 هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 340 میلیارد تومان خریداری و 80 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

 حبیب جهان ساز در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برداشت برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون 123 هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 340 میلیارد تومان از چایکاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شده است. 46 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و 54 درصد درجه 2 است.

وی از پرداخت 80 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 265 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تامین منابع به حساب چایکاران واریز می شود.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می شود که میزان خرید برگ سبز چای به 120 هزار تن برسد که از این میزان بیش از 27 هزار تن چای خشک استحصال خواهد شد.

جهان ساز، مصرف سرانه چای کشور را 100 هزار تن اعلام کرد و افزود: با تولید بیش از 27 هزار تن چای خشک، رقمی بالغ بر 27 تا 28 درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه فروش چای تولیدی کارخانه های چای سازی با رکود مواجه شده است، بیان کرد: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی، نگاه ها برای تامین نیاز کشور به واردات است که همین امر منجر به رکود خرید و فروش و کاهش قیمت چای در بازار شده است.

رئیس سازمان چای متوسط قیمت هر کیلوگرم چای ممتاز در خرده فروشی ها را 55 تا 60 هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به آنکه 18 درصد چای تولیدی کشور ممتاز است، از این رو به طور متوسط قیمت هر کیلوگرم چای بیش از 37 تا 38 هزار تومان نیست.

جهان ساز در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان پیرامون قیمت منطقی 18 تا 20 هزار تومانی برای هر بسته چای ایرانی تصریح کرد: با توجه به نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای، هزینه های کارخانه داران، بسته بندی و سود بازار چنین قیمتی غیرمنطقی است و به نظر می رسد کارشناسان باید در بررسی قیمت تمام شده تجدید نظر کنند.