آرشیو پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۸۴
سیاسی
۳

دیگه چه خبر

واکنش هالک بانک ترکیه به اتهامات امریکا

 خبر اول اینکه،هالک بانک ترکیه به کیفرخواست طرح شده در دادگاه های امریکا به اتهام نقض تحریم های این کشور علیه ایران واکنش نشان داد. وزارت دادگستری امریکا این بانک ترکیه را به کلاهبرداری، پولشویی و نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران متهم کرده و خواستار پاسخگویی این بانک در دادگاهی امریکایی شده است. به گزارش ایرنا، دادستان ها در کیفرخواست خود مدعی شدند که هالک بانک از سال 2012 تا 2016 به اجرای طرحی کمک کرد که اجازه می داد ایران عایدات حاصل از فروش نفت و گاز در بازارهای جهانی را با استفاده از شبکه ای از شرکت ها خرج کند.

وزرات دادگستری امریکا با این ادعا که این بانک تقریبا 20 میلیارد دلار را به طور غیرقانونی به طرف های ایرانی منتقل کرده است، مدعی شده در این اتهام، مقامات رده بالا در ایران و ترکیه مشارکت داشته اند.

هالک بانک ترکیه در بیانیه ای به این اتهامات واکنش نشان داد و با بیان اینکه  کیفرخواست مذکور حاوی هیچ گونه اطلاعات و مدارک جدید نبوده و تنها تکرار اتهامات مرتبط با هاکان آتیلاست و علیرغم ارائه نتایج بررسی ها و شواهدمان به وزارت دادگستری امریکا، این کیفرخواست تهیه شده، تاکید کرد: «هالک بانک، تحریم های امریکا علیه ایران را نقض نکرده، روش های غیرشفاف در امور بانکی به کار نبرده و وارد هیچگونه تقلب و توطئه ای نشده است.»

پیشتر آتیلا، معاون هالک بانک ترکیه که به اتهام معاونت در دور زدن تحریم های امریکا علیه ایران در مارس 2017 در امریکا بازداشت شده بود، اواخر تیرماه امسال بعد از 28 ماه از زندان آزاد شد. رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترکیه ای که به عنوان شاهد دادگاه آتیلا حاضر شده بود، با پذیرش هفت اتهام از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه، مدعی شد که معامله او با ایران مورد تایید مقام های ترکیه بوده است.

ادعای دستگیری یک محقق فرانسوی در ایران

 دست آخر اینکه، روزنامه «لو فیگارو» از دستگیری یک محقق فرانسوی در ایران خبر داد. به گزارش ایلنا، این روزنامه فرانسوی  روز چهارشنبه نوشت این دستگیری ها تلاش های مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و امریکا را با مشکل روبه رو می کند. به گزارش رویترز، دو منبع آگاه خبر بازداشت «رولاند مارشال» محقق و پژوهشگر فرانسوی در ایران را تایید کردند، اما جزئیات بیشتری از این دستگیری را در اختیار رسانه ها قرار ندادند.