آرشیو یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۳۳
فرهنگ و هنر
۲۱

تازه ها

پرونده برندگان نوبل اقتصاد در «تجارت فردا»

دنیای اقتصاد : سیصد و سی و پنجمین شماره هفته نامه «تجارت فردا» با عنوان «به نام فقر» منتشر شد.

بر جلد این شماره از نشریه در توضیح این پرسش که «نوبل اقتصاد چرا به محققان فقر رسید؟» می خوانیم: «تلاش برای ایجاد رشد اقتصادی اولویت دارد یا تلاش برای کاهش فقر؟ سال های طولانی است که این پرسش به چالشی جدی میان آکادمیسین های اقتصاد تبدیل شده و آکادمی نوبل مدعی است با اعطای جایزه امسال به سه متخصص اقتصاد فقر، به این چالش پایان داده است. مطالعات آبهیجیت بانرجی، استر دوفلو و مایکل کریمر چه کمکی به حل این چالش کرده است؟» هفته نامه «تجارت فردا» در 100 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان در دسترس علاقه مندان است.

 
چاپ جدید خاطرات سیاسی قوام السلطنه

کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» اثر غلامحسین میرزاصالح به چاپ چهارم رسید. خاطرات سیاسی قوام السلطنه، پر از مسائلی تاریخی و سیاسی مربوط به دیپلماسی زیاده خواهانه انگلستان، آمریکا و شوروی در قبال ایران است.

در گرماگرم و هرج ومرج جهانی، ایران نیز یکی از طعمه های این کشورها محسوب می شد. قوام در آغاز یادداشت های خود پس از شرح مسافرتی که به مسکو و برخورد با ژنرالیسم استالین داشته، این جملات را آورده است: «من با یک صفای باطن نسبت به روس ها به مسکو رفتم، در حالی که با یک مغز پر تزویر درباره آنها به تهران برگشتم.» احمد قوام مشهور به قوام السلطنه، یکی از سیاستمداران مهم ایرانی مربوط به پایان دوران قاجار و سلسله پهلوی است. او متولد سال 1252 و درگذشته به سال 1334 است. چاپ چهارم «خاطرات سیاسی قوام السلطنه»  با 348 صفحه، شمارگان 220 نسخه و قیمت 35 هزار تومان توسط انتشارات معین عرضه شده است.