آرشیو یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۷
اقتصاد
۳
نبض اقتصاد

طرح تامین مسکن کارگران نهایی شد

منبع: تسنیم

نماینده کارگران در شورای عالی کارگفت: ویرایش نهایی طرح تامین مسکن کارگران هفته گذشته انجام شده است و فکر می کنم هفته آینده برای امضا اقدام خواهد شد.

علی خدایی درباره طرح های عملیاتی برای خانه دار شدن کارگران گفت: در راستای جبران قدرت خرید کارگران، بحث تعاونی های مسکن و مصرف کارگری مطرح است. بیش از 30درصد هزینه های خانوار کارگری صرف هزینه های مسکن می شود. عملا تکالیف مغفول مانده ای در زمینه مسکن کارگران داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نهادهایی هستند که در زمینه مسکن کارگران مسوولیت دارند و به مسوولیت آنها پرداخته نشده است. به همین دلیل بحث مسکن کارگران در شورای عالی کار مورد توجه قرار گرفت. اولین موضوع از سوی کارگران پیرامون اصلاح ماده 149 قانون کار و استفاده از ظرفیت های قانونی مطرح شد، اصلاح مواد 149 و 150 قانون کار در دستور کار شورا است و در جلسه آینده نهایی خواهد شد.

خدایی بیان کرد: در بخش های دیگر بررسی هایی برای مسکن کارگران شده که یکی از آنها تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است تا به دو روش به بحث مسکن کارگران پرداخته شود.   نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: ارائه تسهیلات، ارائه نرخ به قیمت منطقه ای، اعطای مجوز، استفاده از ظرفیت های شرکت هایی که ذیل سازمان تامین اجتماعی هستند، از جمله این موارد محسوب می شوند.تولید بیش از 50درصد سیمان کشور در شرکت های زیرمجموعه شستا انجام می شود که این مجموعه ها متعلق به کارگران است. وی اظهار کرد: در شرکت های تولید میلگرد و مصالح ساختمانی سهام عمده برای کارگران است. در نظر داریم از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم، اما به طور خاص استفاده از ظرفیت های مسکن مهر که در دست تکمیل است به صورت اختصاص قسمت عمده به کارگران در محدوده 50درصدی، استفاده از تسهیلاتی که دولت برای کارمندان در نظر گرفته است، استفاده از ظرفیت های بانک رفاه به عنوان بانک ملکی و استفاده از ظرفیت های بانک توسعه تعاون مواردی است که در تهیه مسکن کارگران مورد استفاده قرار می گیرد. خدایی بیان کرد: اولین بند تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست انعقاد است که مربوط به شناسایی کارگران فاقد مسکن بوده اما هنوز آماری تهیه نشده است. این مقام صنفی گفت: حدود 5/13 میلیون نفر کارگر رسمی داریم.