آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۱۸۸
جهان
۱۳

ماموریت غیرممکن «گانتز»

گروه جهان: «بی بی» [بنیامین نتانیاهو] هفتاد سالگی‎اش را با اعترافی تلخ آغاز کرد. او در آخرین ساعات از نخستین روز هفتاد سالگی‎اش برای نخستین بار در یک دهه اخیر که پست نخست‎وزیری رژیم صهیونیستی را در دست داشته است، به طور رسمی اعلام کرد، قادر به تشکیل دولت نیست. به این ترتیب و با کناره‎گیری «بنیامین نتانیاهو» از تشکیل دولت ائتلافی، «بنی گانتز»، رقیب او مامور تشکیل دولت شد. او مامور به انجام ماموریتی 28 روزه شد که اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است.

به گزارش روزنامه چاپ تل آویو «هاآرتص»، «بی بی» دوشنبه شب همانند سیندرلا، در حالی که 72 ساعت تا مهلت قانونی خود برای تشکیل دولت فرصت داشت، از صحنه تشکیل دولت گریخت و به کابوس 26 روزه‎اش پایان داد. این دومین بار در طول 6 ماه گذشته بود که او خود را در تشکیل دولت ناتوان می‎دید. دفعه قبل او حاضر به این اعتراف نشد و با به سر رسیدن مهلت قانونی‎اش، انتخابات زودهنگام اعلام شد. اما «بی بی» این بار تن به اعتراف داد.

اما شواهد نشان می‎دهد بخت «بنی گانتز» در تشکیل دولت، چندان بلندتر از بخت «بنیامین نتانیاهو» نیست. شاید تا یکی دو سال قبل برای سیاستمداران رژیم صهیونیستی همچون «نتانیاهو» و خانواده‎اش، رسیدن به توافق برای تشکیل دولت ائتلافی کاری ساده و یک نوع تشریفات بدون دردسر به نظر می‎رسید، اما اکنون همه چیز تغییر کرده‎است. «گانتز» باید کاری را انجام دهد و با احزابی به توافق برسد که سیاستمداران بسیار زبده‎تر از او نظیر «تزیپی لیونی» و «اسحاق هرتزوگ» از چنین کاری بازمانده بودند. درواقع شانس او برای توافق با احزاب بسیار اندک است. چینش کرسی‎ها در پارلمان رژیم صهیونیستی به گونه ای است که به او اجازه نمی‎دهد، بتواند براحتی دست به ائتلاف بزند. حتی اگر «اویگدور لیبرمن» و حزب او «اسرائیل بیت نو» بدون تامل وارد ائتلاف با «آبی و سفید» به رهبری «گانتز» شوند، او باز هم برای تشکیل دولت نیازمند 9 کرسی خواهد بود و از آنجا که بعید است احزاب راست حاضر به ائتلاف با او شوند، تنها امید «گانتز» برای تشکیل دولت احزاب عربی خواهند بود که آنها نیز تاکنون وارد ائتلاف با هیچ حزب اسرائیلی نشده‎اند. از این رو پرسش این است آیا سران رژیم 28 روز دیگر مجبور به اعلام سومین انتخابات پارلمانی خود در یک سال خواهند شد؟