آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸، شماره ۴۵۰۹
جامعه
۱۳
سلامت

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران: ایران مستندات فوت 15 بیمار پروانه ای را تهیه کند

گروه اجتماعی: رییس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران درخصوص ادعای مدیرعامل خانه EB مبنی بر فوت 15 کودک مبتلا به بیماری پروانه ای در اثر تحریم ها گفت: «ایران را تشویق می کنم مستندات چنین مسائلی را تهیه کند تا تاکید موکدی باشد بر اینکه چقدر مساله تهیه دارو و سلامت مهم است و می تواند زندگی ها را نجات دهد.»

رتو اشتوکر افزود: «می دانیم تحریم ها روی زندگی بیماران خاص مخصوصا افرادی که از فقر مالی رنج می برند، تاثیر گذاشته اما صلیب سرخ نمی تواند وجهی صرفا بابت تهیه این داروها اختصاص دهد. این اقدام بسیار پیچیده و نیازمند هماهنگی با بخش های بسیار مختلف است. من از فوت 15 کودک مبتلا به بیماری پروانه ای متاسف هستم و ایران را تشویق می کنم مستندات چنین مسائلی را تهیه کند. با تهیه درست مستندات این مسائل، می توانیم پیغام اصلی را برسانیم تا ابعاد این قضیه مخصوصا در مورد تهیه دارو و تحریم ها مشخص شود که می تواند چه عواقبی داشته باشد.»

به دنبال بازگشت تحریم های اقتصادی و از اردیبهشت سال 97، بسیاری از شرکت های دارویی خارجی، همکاری خود را با ایران قطع کردند که یکی از این شرکت ها، تولیدکننده سوئدی پانسمان بیماران EB بود. البته وزارت بهداشت اطمینان داده بود که این پانسمان با همان برند سوئدی از یک شرکت واسطه در ترکیه در حال تامین است با این حال ظرف روزهای گذشته، «مرتضی آریافر» پدر یکی از کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای که چندی پیش فوت کرد، به ایلنا گفت: «از سال 97 دسترسی ما به پانسمان میپلکس محدود شد. اگرچه فرزندم بیماری پیشرفته ای داشت ولی می توانم بگویم که نبود این پانسمان مرگ او را جلو انداخت.»

هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل و موسس خانه EB هم در گفت وگو با ایلنا، فوت 15 نفر از کودکان ای بی در طول 20 ماه گذشته را تایید و علت اصلی فوت این بیماران را غیرممکن بودن دسترسی این بیماران به پانسمان های خاص به دلیل بازگشت تحریم های اقتصادی امریکا اعلام کرد.

ظرف روزهای گذشته، شرکت سوئدی تولیدکننده این پانسمان هم به صراحت اعلام کرد که به دلیل تحریم ایران از فروش این پانسمان به تجار ایرانی خودداری کرده است.