آرشیو یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۵
جهان
۱۳
خاورمیانه

جامعه جهانی هشت بار رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

علی رغم فشارهای مستقیم و غیرمستقیم امریکا و رژیم صهیونیستی بر سازمان ملل متحد، این سازمان روز جمعه 8 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد. این قطعنامه ها علیه نقض حقوق بشر فلسطینیان، محاصره غزه، تداوم شهرک سازی ها و قطع کمک به آنروا تصویب شد و یک پیروزی بزرگ در عرصه بین الملل برای فلسطینیان محسوب می شود.

بنا بر گزارش نشنال، روز جمعه در جلسه رای گیری کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره 8 قطعنامه علیه اسرائیل تنها امریکا، کانادا و اسرائیل به قطعنامه ها رای منفی دادند و بقیه اعضای این مجمع به نفع فلسطینیان رای دادند. اتفاقی که باعث شد 8 قطعنامه به تصویب برسد.

در یکی از این قطعنامه ها با اشاره به وضعیت اسفناک اجتماعی و اقتصادی آوارگان فلسطینی و نیز وضعیت بحرانی شدید آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد(آنروا)، از تمامی کشورها، آژانس های تخصصی و سازمان های غیردولتی درخواست شد از تلاش ها و اقدامات آنروا در کمک رسانی به آوارگان فلسطینی حمایت کنند. دراین رابطه، قطعنامه مربوط به ادامه فعالیت های این نهاد امدادرسانی با رای مثبت اکثریت اعضا به تصویب رسید.

در این قطعنامه ها همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی، اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شد.

در قطعنامه مربوط به جولان سوریه هم، از رژیم صهیونیستی خواسته شد تا با عمل به قطعنامه های مصوب سازمان ملل در خصوص جولان، به اشغال این منطقه پایان دهد. همچنین رژیم صهیونیستی از اعطای حق شهروندی اسرائیل به ساکنان جولان سوریه منع شده است.

محمدرضا صحرایی، نماینده ایران در کمیته چهارم با استقبال کردن از تصویب این 8 قطعنامه گفت: با تصویب قطعنامه های ارائه شده به کمیته، جامعه جهانی بار دیگر حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین و حق تعیین سرنوشت آنان اعلام کرد و خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات علیه مردم فلسطین از جمله زنان و کودکان شد.