آرشیو یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۵
فرهنگی
۶
کتاب روز

پاریسی که نمی شناسید

سیده مریم سادات گوشه

مادام رز اثر «تاتیانا دو رنه» محصول عشق نویسنده به پاریس قدیم است؛ رمانی که تاریخ و مکان هایش همه واقعی اند و قصه آن مخاطب را به درون سفری می برد که از گذشته شروع می شود و به زمان حال می رسد. در طی این سفر به شخصیت های گوناگون و جذاب و گیرایی برمی خوریم که هر یک تداعی کننده درونمایه های مورد علاقه نویسنده در کارزار زندگی هستند: سوگ، غیبت، خاطرات، وفاداری و ارزش هایی که در نتیجه مدرنیزاسیون دستخوش زوال و تغییرند.

«تاتیانا دو رنه» در رمانش کاملا نشان داده است که شیفته تاریخ شهرش بوده است. او از چهره جدید شهر پاریس می گوید که توسط ناپلئون سوم و بارون هوسمان بین سال های 1852 و 1870 رخ داده است؛ تغییری که برای نویسنده خوشایند نبوده و در داستانش از خانه های زیبای قدیم در دل پاریس صحبت کرده است که به گونه اعجاب انگیزی در بین بازسازی های «هوسمان» دست نخورده باقی مانده اند و شخصیت تخیلی داستانش «مادام بارون دو وررس» در همین منطقه های قدیمی زندگی می کند.

نویسنده رمان «مادام رز» در مقدمه کتابش نیز این سوال را پرسیده که پاریسی ها در آن 18 سال بازسازی در برابر این تغییر و تحولات چه احساساتی داشتند و از دست دادن خانه هایی که عشق و علاقه آنها بود چه حس و حالی در وجود صاحبانشان به جا می گذاشت. او در این رمان به زندگی و راز پنهان «رز بزله» می پردازد که برای حفظ خانه ای که با سیاست های توسعه محور لحظات زیستی و زیست محیط را به تاراج می برد، مبارزه می کند.

«تاتیانا دو رنه» که روزگاری حرفه اش روزنامه نگاری بود اکنون به عنوان منتقد ادبی با نشریات پرتیراژ فرانسوی همکاری دارد. او که اصلیتی انگلیسی و فرانسوی دارد، تاکنون رمان های بسیاری به زبان های فرانسوی و انگلیسی نوشته است. محبوب ترین رمانش را در سال 2006 با نام «کلید سارا» نوشت و نسخه فرانسوی آن را با عنوان «نامش سارا بود» منتشر کرد.

در بخشی از کتاب «مادام رز» می خوانیم: او مرده بود. کافی بود به او نگاه کنم تا این را دریابم. پیکرش بی حرکت، چهره اش همچون گچ و چشمانش هولناک بود... دیگر قادر به حرکت نبودم. به سادگی مثل یک مجسمه خشک و ثابت شده بودم.»

مادام رز

نویسنده: تاتیانا دو رنه

مترجم: محمد جواد فیروزی

ناشر: گام نو

قیمت: 28000 تومان