آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۸
زندگی: ایران
۱۶
میراث فرهنگی

نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا در موزه ملی

نمایشگاه 60 سال همکاری ایران و ایتالیا تا 10 آذر در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی دایر شد. این نمایشگاه 52 موضوع همکاری میراث فرهنگی را همراه با 60 اثر مشترک کاوش های ایرانی - ایتالیایی در موزه ملی ایران به نمایش می گذارد.

جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: امروز شصتمین سال باستان شناسی محققان ایرانی و ایتالیایی را جشن می گیریم و این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت.  

وی یادآور شد: همکاری ما با ایران در حوزه باستان شناسی و حفظ و مرمت میراث باستانی در سال 1959 آغاز شد و از آن سال تاکنون این همکاری به صورت مستمر ادامه دارد. این همکاری ها به ویژه در استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشتر بوده و در این نمایشگاه می توانیم بخشی از اکتشافات مشترک را به صورت مستقیم ببینیم.

روح الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی هم با اشاره به آغاز همکاری های باستانی دو کشور از سیستان و بلوچستان گفت از دستاوردهای کاوش های مذکور، شهر سوخته و همین طور دهانه غلامان مربوط به دوره هخامنشیان و همچنین تل آجری بوده است. در محوطه چلو نیز اطلاعات ذی قیمتی به دست آمده که تمدن خراسان بزرگ را نمایش می دهد.  در ادامه محمد کارگر، رئیس موزه های کشور گفت: با همکاری ایتالیا طراحی موزه ایران باستان که دو سال طول کشیده بود، در حال اجراست و تلاش می شود همان پروژه با کمی تغییرات و هماهنگی بیشتر اجرایی شود و موزه ایران باستان مورد بازسازی قرار بگیرد.  به گفته وی، در آن دوره ایتالیا در موزه ایران باستان هزینه کرده و امید است که این کمک و همکاری همچنان ادامه داشته  باشد. / جام جم دیلی