آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۵
اقتصادی
۴

وزیر نیرو: آب و برق تا پایان سال گران نمی شود

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو تابع مقررات و قوانین است و به همین دلیل پس از تغییر قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان درباره وضعیت قیمت آب و برق پس از افزایش قیمت بنزین، افزود: وزارت نیرو تابع مقررات و قوانین است، به همین دلیل پس از تغییر قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد، لذا مردم نگران این موضوع نباشند.

وی با بیان اینکه آب و برق فقط هفت درصد در اردیبهشت ماه سال جاری گران شد، افزود: دولت قصد افزایش قیمت آب و برق را در سراسر کشور ندارد.

وزیر نیرو از تخصیص وام پنج میلیارد دلاری روسیه به ایران و سفر خود به این کشور خبر داد.

گفتنی است، شرکت توانیر تعرفه های برق بخش های مختلف مصرفی و شرایط عمومی آنها را از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و براساس مصوبه جدید دولت در این زمینه که در تاریخ 27 اسفندماه سال گذشته ابلاغ شده بود، اعلام کرد.

براساس این گزارش، هیئت وزیران در جلسه 19 اسفند 1397 مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 1398 سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد. همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه 16 درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده شد. به عبارت دیگر، براساس این مصوبه بهای آب و برق برای کم مصرف ها هفت درصد و برای پرمصرف ها 23 درصد افزایش یافت.

افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق موضوعی است که از مدت ها قبل مطرح شده اما نه با هدف ایجاد درآمد کوتاه مدت برای این دو صنعت، بلکه طبق گفته های وزیر نیرو، هدف دستیابی به درآمد بلندمدت و کلان است. براساس قانون هدفمندی یارانه ها که در سال 1389 اجرایی شد، قرار بود که طی پنج سال به تدریج قیمت حامل های انرژی هم چون آب و برق افزایش پیدا کند و به قیمت های واقعی خود برسد که این کار باید تا سال 1394، اجرایی و قیمت ها به صورت غیریارانه ای و واقعی به مردم عرضه می شد اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.