آرشیو پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۳۰
فرهنگ: سینما
۱۱

پایان مهلت نام نویسی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نشان داد که در این دوره باید منتظر رقابت بزرگان سینمای ایران باشیم

جنگ ستارگان پشت دوربین

علی رستگار

بوی خون می آید، در سینما را عرض می کنم. البته نه در این روزها که به دلیل برخی ناآرامی ها، احوال ناخوش اینترنت و اختلال در خرید اینترنتی بلیت، کمتر کسی دل و دماغ سینما رفتن را دارد، بلکه مقصود سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است که در آنجا بوی خون به مشام می رسد و برخی گلادیاتورهای فیلمسازی، برای جلب توجه بیشتر، ارتباط با مخاطبان و منتقدان و دریافت سیمرغ های بلورین رودرروی هم صف آرایی خواهند کرد. با پایان مهلت ثبت نام در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، مشخص شده که چه آثاری قرار است در این رویداد مهم حضور داشته باشند. باتوجه به این که طبق قانونی نانوشته، معمولا فهرست فیلم هایی که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند، به طور رسمی و از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر نمی شود، اما با نگاهی به تولیدات چند ماه اخیر، چندان سخت نیست که حدس بزنیم چه فیلمسازانی برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده اند. درباره برخی فیلم ها که به طور رسمی در خبرها اطلاع رسانی شده و اعلام شد که فرم حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر را پر کردند، اما درباره برخی فیلم های دیگر اما و اگرهایی برای حضور مطرح است. در گزارش پیش رو نگاهی مختصر داریم به فیلم هایی که احتمال حضور آنها در جشنواره امسال وجود دارد.

فیلم ساختن چند کارگردان بزرگ و شاخص نسل های مختلف فیلمسازی، از پیشکسوت ها گرفته تا جوان ها، نشان می دهد که جشنواره امسال فیلم فجر ظرفیت خوب و بالقوه ای برای توجه جدی دارد و حضور و رقابت این چهره های فیلمسازی می تواند تنور جشنواره را گرم کند، هرچند همه چیز در نهایت بستگی به کیفیت آثار دارد و نه نامهای بزرگ. همچنین به عنوان مقایسه هم نگاهی داریم به چهار دوره قبلی جشنواره فیلم فجر و این که آیا صرفا وجود نام ها توانسته دردی از سینمای ایران دوا کند و آیا واقعا حضور و رقابت آنها شباهتی به نبردهای گلادیاتوری داشته و اصلا خونی به پا شده بود یا نه.

 قاتل وحشی!

راستش فیلم قبلی مسعود کیمیایی که قاتل اهلی بود، چنگی به دل نزد و یک بار دیگر دوستداران استاد را ناامید کرد. امیدواریم «خون شد» به عنوان تازه ترین فیلم کیمیایی، خونی دوباره به سینمای این پیر فیلمسازی تزریق کند و باعث رضایت تماشاگران شود. با این حال و باوجود افت کارنامه کیمیایی در سالهای اخیر و فاصله زیاد او با دوران اوج، حضور فیلمساز بزرگی چون او، به جشنواره فیلم فجر اعتبار می دهد.

ورود

ابراهیم حاتمی کیا هم از جمله چهره های مهم فیلمسازی کشور است که همیشه حضورش، رقابت در جشنواره فیلم فجر را گرم می کند و همواره می توان او را یکی از مدعیان سیمرغ به حساب آورد. «خروج» تازه ترین فیلم این فیلمساز هم ندیده چنین خاصیتی را دارد. ضمن این که موضوع فیلم می تواند پیوندی هم با گلایه های مردم در این روزها داشته باشد و بیشتر هم به دل مخاطبان بنشیند.

عقرب

بهروز افخمی هم از فیلمسازان مهمی است که احتمالا با فیلم پلیسی کاغذ شطرنجی در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهد داشت. نقش اصلی فیلم او را هم مهدی زمین پرداز بازی می کند، اگر یادتان باشد افخمی موقع حضور زمین پرداز در برنامه نقد سینما در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، گفته بود که دوست دارد یک فیلم با زمین پرداز (بازیگر دیدن این فیلم جرم است و ماجرای نیمروز؛ رد خون) بسازد که خیلی زود این اتفاق افتاد.

 ایستاده در غبار

وقتی محمدحسین مهدویان، لاتاری را ساخت، برخی به او خرده گرفتند که چرا از مسیر فیلمسازی اش خارج شده و جور دیگری فیلم ساخته است. حالا احتمالا درباره درخت گردو هم این سوال مطرح شود؛ فیلمی که مهران مدیری و پیمان معادی نقش های اصلی آن را بازی می کنند و چندان توقع نداریم که آنها را در فیلمی از مهدویان ببینیم. با این حال مهدویان که معمولا حضور موفقی در فجر داشته، این بار هم می تواند یکی از گزینه های جدی موفقیت در این رویداد باشد.

 رگ خواب

حمید نعمت الله از مهم ترین چهره های فیلمسازی ایران است و باوجود این که کم و به ندرت فیلم می سازد، اما نشان داده که رگ خواب منتقدان و تماشاگران را در دست دارد. او هر وقت که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته، به رونق آن کمک کرده است. نعمت الله امسال با قاتل و وحشی در این رویداد حاضر خواهد بود؛ فیلمی که در آن از دو بازیگر اصلی دو فیلم قبلی و موفقش یعنی لیلا حاتمی (رگ خواب) و امین حیایی (شعله ور) یکجا استفاده کرده است.

 سوت آغاز

اعتبار نیکی کریمی در سینما تماما مربوط به دوران بازیگری اوست و چند فیلمی که به عنوان کارگردان ساخته، درمجموع موردتوجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت. با این حال نمی توان حضور او را به عنوان فیلمساز نادیده گرفت و قطعا وجود نام او میان فیلمسازان حاضر در جشنواره، می تواند به رونق این رویداد کمک کند. آتابای که بازیگرانی چون هادی حجازی فر، جواد عزتی و سحر دولتشاهی در آن بازی می کنند، می تواند سوت آغازی برای کارگردانی خوب کریمی باشد که فیلم هایی چون سوت پایان و شیفت شب را در کارنامه دارد.

 هجوم

شهرام مکری از خلاق ترین فیلمسازان چند سال اخیر سینمای ایران است و فیلم ماهی و گریه او هم گواه این مدعاست. جنایت بی دقت تازه ترین ساخته او درصورت حضور در جشنواره فیلم فجر می تواند وزن این رویداد را بالاتر ببرد.

 بیگانه آشنا

سعید ملکان به عنوان تهیه کننده، چند فیلم مهم و موفق را در کارنامه دارد؛ ابد و یک روز، ویلایی ها، برادرم خسرو، تنگه ابوقریب و غلامرضا تختی. برای همین باوجود این که روز صفر، اولین فیلم او به عنوان کارگردان است، می توانیم ملکان را هم از مهمترین چهره های فیلمسازی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر قلمداد کرد. ممکن است کارگردانی او هم مانند برخی فیلم هایش در مقام تهیه کننده، سیمرغی از آب دربیاید.

دارکوب

بهروز شعیبی از جمله کارگردانان جوان و مستعد سینمای ایران است و همین فیلم های معدودی که تا اینجا ساخته، همچون دهلیز، سیانور و دارکوب هم این نکته را یادآوری می کند. شعیبی با فیلم روز بلوا در جشنواره امسال حاضر خواهد بود و از حالا می توان به انتظار یک فیلم خوب و استاندارد نشست.

 او

سهیل بیرقی هم از فیلمسازان جوانی است که دو فیلم قبلی اش من و عرق سرد، باعث جلب توجه برخی تماشاگران و منتقدان شد و احتمالا همین روند در عامه پسند هم ادامه داشته باشد.

 یک زنانه دیگر

آیدا پناهنده که فیلم موفق و تحسین شده ناهید و فیلم دیگری به نام اسرافیل را در کارنامه دارد، با تی تی در جشنواره امسال حاضر خواهد بود؛ فیلمی که الناز شاکردوست در آن بازی می کند.

 دیگران

احمد مرادپور (کارو)، مهران احمدی (سگ بند)، مجید توکلی (عروسی مردم)، حمیدرضا قربانی (مغز استخوان)، پسرکشی (محمدهادی کریمی)، دینامیت (سیدمسعود اطیابی)، ابراهیم ایرج زاد (عنکبوت)، هاتف علیمردانی (ستاره بازی)، سحر مصیبی (اورکا)، سامان سالور (سه کام حبس)، حمید بهرامیان (ملاقات با جادوگر)، مریم بحرالعلومی (شهربانو) از دیگر فیلمسازانی هستند که باید منتظر تماشای آثار جدید آنها در جشنواره باشیم.

 دوره سی و هفتم

نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، بهرام توکلی، سعید روستایی، رضا میرکریمی، فریدون جیرانی، محمدرضا هنرمند، رسول صدرعاملی، پرویز شهبازی، کیومرث پوراحمد و علیرضا رئیسیان، چهره های مهم فیلمسازی این دوره بودند که در مجموع، عملکرد متوسط رو به بالایی داشتند، موفقیتی که بیشتر از همه از آن آبیار، روستایی و مهدویان بود. از نظر نامها جشنواره امسال می تواند شباهتی به این دوره داشته باشد.

 دوره سی و ششم

روح الله حجازی، پرویز شیخ طادی، ابراهیم حاتمی کیا، بهرام توکلی، منیژه حکمت، مصطفی کیایی، بهروز شعیبی، محمدعلی باشه آهنگر، احمدرضا معتمدی، حمید نعمت ا...، خسرو معصومی، کامبوزیا پرتوی، محمدحسین مهدویان و هومن سیدی، چهره های فیلمسازی در این دوره بودند که به جز حاتمی کیا، توکلی و سیدی، باقی چهره ها عملکرد خوبی نداشتند و می توان کیفیت این حضور را متوسط رو به پایین دانست.

 دوره سی و پنجم

رامبد جوان، همایون اسعدیان، سعید سهیلی، مهدی کرم پور، آیدا پناهنده، علیرضا داوودنژاد، محمدحسین مهدویان، وحید جلیلوند، مازیار میری، پوران درخشنده، فریدون جیرانی، مسعود جعفری جوزانی، مسعود کیمیایی و هاتف علیمردانی، چهره های فیلمسازی این دوره بودند که به جز داوودنژاد و مهدویان و جلیلوند و جیرانی، باقی این فیلمسازان عملکرد خوبی با فیلم هایشان نداشتند و کیفیت این دوره در مجموع، متوسط رو به پایین بود.

 دوره سی و چهارم

کمال تبریزی، فرزاد موتمن، مانی حقیقی، ابراهیم حاتمی کیا، مصطفی کیایی، هومن سیدی، رضا میرکریمی، مسعود ده نمکی، بهروز شعیبی، کیومرث پوراحمد، رضا درمیشیان، پرویز شهبازی، نرگس آبیار، بهنام بهزادی و هاتف علیمردانی، چهره های فیلمسازی این دوره بودند که به جز حاتمی کیا، حقیقی، آبیار و سیدی، درمجموع عملکرد موفقی نداشتند و می توان حضور نام ها در این دوره را هم متوسط رو به پایین دانست.