آرشیو چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۶
اقتصادی
۴

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی: فرسایش خاک سالانه میلیاردها دلار به کشور خسارت می زند

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه فرسایش خاک سالانه 56 میلیارد دلار به طور پنهان به کشور خسارت می زند، گفت: این رقم معادل پنج برابر مواد غذایی است که سالانه به کشور وارد می شود.

کاظم خاوازی در این مراسم با بیان اینکه فرسایش خاک جزو 10 تهدید بزرگ برای بشریت است، گفت: در کشور ما سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک وجود دارد که رقمی معادل 56 میلیارد دلار به طور پنهان به کشور خسارت می زند.

وی با بیان اینکه با احتساب 10.6 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی این میزان فرسایش خاک هزینه ای معادل 5 برابر ارزش این واردات به کشور تحمیل می کند، گفت: ایران جزو کشورهای با فرسایش متوسط به بالا است و 10 تن در هکتار فرسایش دارد که در مقیاس جهانی رقم بالاتری است.

به گفته رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خاک تاثیر فوق العاده در ذخیره کربن و چرخش عناصر غذایی دارد و اخیرا در حوزه های دارو سازی نیز از خاک استفاده می شود.

وی گفت: اخیرا در تولید داروهای آنتی بیوتیک، شرکت های دارو سازی به بن بست خورده اند و به تازگی با روی آوردن به خاک و انتقال باکتری های آن و نیز استخراج ژنوم خاک از آن در ساخت داروهای آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

خاوازی همچنین گفت: فرسایش شدید خاک از 1 تا 11 تن در کاهش عملکرد محصولات موثر است و به همین دلیل امروزه نقش خاک در امنیت غذایی بسیار مهم تر از آب است.

به گفته رئیس سازمان تات، اقدامات خوبی برای حفاظت از خاک انجام شده که از آن جمله تصویب قانون حفاظت از خاک و نیز آوردن موادی در برنامه ششم توسعه برای حفظ خاک از آن جمله است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه آیین نامه قانون حفاظت از آب و خاک آماده تقدیم به دولت است ،گفت: جرایم بسیار سنگینی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، علی مراد اکبری در حاشیه مراسم روز جهانی خاک با بیان اینکه در تدوین این آیین نامه سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و انجمن علوم خاک کشور نقش داشتند، گفت: در این آیین نامه جرایم بسیار سنگینی برای قاچاق خاک، آلوده ساختن خاک و تغییر کاربری و تخریب خاک انجام پیش بینی شده است.