آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۲
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
کلمه

بازگشت بی دردسر کوندرا به خانه

میلان کوندرا نیازی به معرفی ندارد و لابد چند کتابی از او خوانده اید. حالا خبر آمده این نویسنده مشهور چک که بیش از چهار دهه است از کشور زادگاهش رانده شده، دوباره شهروندی کشورش را به دست آورده است.

خبر را گاردین منتشر کرده و خبرگزاری مهر در ترجمه آن نوشته: پتر درولاک سفیر جمهوری چک در فرانسه، به تلویزیون عمومی گفت پنجشنبه گذشته به آپارتمان این نویسنده 90ساله در پاریس سر زد تا مدرک شهروندی او را شخصا تحویل وی بدهد.

درولاک گفت: این یک حرکت نمادین بسیار مهم است، بازگشتی نمادین برای بزرگ ترین نویسنده چک در جمهوری چک. وی افزود: لحظه اهدای مدارک به کوندرا بسیار ساده اما گرم و دوستانه بود و کوندرا حال خوبی داشت.

ایده بازگرداندن شهروندی کوندرا مدتی است توسط مسوولان چک مطرح شده است. در نوامبر 2018 نخست وزیر آندری بابیس اعلام کرد ملاقاتی سه ساعته با کوندرا و همسرش در رستوران محبوب آنها در پاریس داشته و پیشنهاد بازگرداندن شهروندیشان را مطرح کرده است.

بابیس آن موقع در مورد کوندرا که اغلب به عنوان یکی از چهره های شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات و یک افسانه ادبیات چک، فرانسه و جهان شناخته می شود گفت: ملاقات با او افتخاری بزرگ برای من بود.

کوندرا حالا در سکوت زندگی می کند و هرگز با خبرنگاران حرف نمی زند. او نخستین بار پس از فرار از زادگاهش در سال 1996 دوباره به آن سر زد و گفته می شود بعد از آن هم چند بار به صورت ناشناس به جمهوری چک سفر کرده است.

سال 2008 کوندرا جایزه ملی ادبیات چک را دریافت کرد، اما برای گرفتن آن به خانه بازنگشت. در سال 2009 شهروندی افتخاری برنو یعنی شهری که سال 1929 در آن به دنیا آمده بود به او اهدا شد، اما باز هم این نویسنده در فرانسه باقی ماند. همان سال او در کنفرانسی که در این شهر به افتخار آثار او برگزار شده بود شرکت نکرد و در نامه ای که برای سازمان دهندگان فرستاد و در افتتاحیه خوانده شد او خودش را به عنوان نویسنده ای فرانسوی توصیف کرد و گفت آثارش باید به عنوان آثار ادبیات فرانسوی طبقه بندی بشوند.