آرشیو شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸، شماره ۷۲۲۲
جهان
۱۳

«مکرون» در نبرد «بازنشستگی» با مردم

گروه جهان: دو روز است، خیابان‎های پاریس تبدیل به میدان جنگ شده؛ از یک سو معترضانی که همزمان با اعتصاب فلج کننده کارکنان بخش‎های حمل ونقل به خیابان آمده‎اند، سنگ پرانی می‎کنند و از دیگر سو گلوله‎های گاز اشک‎آور پلیس است که به سمت آنها پرتاب می‎شود. نزاع بر سر قانون جدید بازنشستگی است. قانونی که تغییرات قابل توجهی در حقوق و زمان بازنشستگی ایجاد می‎کند.

به گزارش خبرگزاری «فرانس‎پرس»، از روز پنجشنبه تا شب گذشته، کارکنان حمل ونقل فرانسه همان‎طور که پیشتر اعلام کرده‎بودند، دست به یک اعتصاب سراسری زدند. در جریان این اعتصاب از 16 خط مترو پاریس تنها 5خط فعال بودند.

در بخش حمل ونقل هوایی نیز پروازهای داخلی و خارجی هواپیمایی فرانسه مختل بود. باتوجه به وضعیت اعتراض‎ها برخی اماکن عمومی گردشگری چون برج ایفل و موزه‎ها هم تعطیل بودند. همزمان با این اعتصاب‎ها سراسر فرانسه در آتش خشم معترضان می‎سوخت. وزارت کشور فرانسه خود تایید کرده است که تنها در تظاهرات روز پنجشنبه 800 هزار نفر در 100 شهر این کشور علیه سیاست‎های اقتصادی «امانوئل مکرون» فریاد اعتراض سر دادند. این فریادها در ادامه اعتراض‎هایی است که از یک سال پیش توسط جنبشی که نام خود را «جلیقه زردها» گذاشته اند، شروع شده ‎است. «جلیقه زردها» نسبت به وضعیت مالیات و بهای سوخت معترض بودند. اما برگزارکنندگان اعتصاب‎های دو روز اخیر در سراسر فرانسه، از قانون جدید بازنشستگی ناراضی هستند. قانونی که «مکرون» معتقد است تا حالا ناعادلانه بوده است. تا پیش از تصویب قانون جدید، کارمندان و کارگران فرانسوی با بیش از 40 شکل مختلف بازنشسته می‎شدند. این سیستم بازنشستگی حدود 14 درصد از درآمد اقتصادی دولت را می‎بلعید. در حالی که مثلا در آلمان، دولت 10 درصد درآمد خود را صرف بازنشستگان می‎کند. از همین رو «مکرون» با اعمال قانون جدید حقوق برخی بازنشستگان را کاهش داده و حداقل سن بازنشستگی را هم افزایش داده است. اما 69 درصد جامعه فرانسه مخالف این قانون جدید هستند.