آرشیو شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۴۸
شهرستان ها
۷

ارمنستان متعهد به رفع کامل ورود آلاینده ها به رودخانه ارس شد

تبریز- خبرنگار کیهان: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی از تعهد مقام های کشور ارمنستان برای رفع کامل ورود آلاینده ها به رودخانه ارس در سه سال آینده خبر داد.  

 یوسف غفارزاده گفت: در نشست اخیر کارگروه مشترک، این کشور متعهد شده نسبت به اعمال نظارت های دقیق بر کارکرد معادن تا اتمام عملیات ترمیمی اقدام کند.

وی اظهار کرد: در نتیجه تعاملات موجود بین دو کشور، نقاط تهدید، غلظت و تاثیر تخلیه ها به صورت دقیق شناسایی شده و طرف ارمنی با قبول مسئولیت و تعهد به اصلاح و ترمیم تاسیسات با هدف حذف کامل تخلیه ها تا سال 2021، با اجرای سیستم بازچرخانی و مرمت سدهای باطله تاکنون در این خصوص بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پایش فاکتورهای کیفی در محیط های آب و رسوب رودخانه ارس در دهه اخیر به صورت همزمان و مشترک توسط دو کشور انجام گرفته و به صورت ماهانه و مستمر ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: نتایج نشست و توافق حاصله جهت پی گیری فنی و حقوقی به مراجع ذی ربط انعکاس خواهد یافت.

رود ارس از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می گیرد.

این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می ریزد.

این رودخانه پس از پیوستن به آرپاچای؛ مرز مشترک ایران و جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تا محلی به نام بهرام تپه تشکیل می دهد و بعد از طی حدود 10072 کیلومتر مسافت به دریای خزر می ریزد.

حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد.