آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۴
اقتصاد
۳

نبض اقتصاد

خودکفایی 95 درصدی در تولید تجهیزات نفتی

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در حال حاضر در تولید بسیاری از تجهیزات ثابت صنعت نفت به خودکفایی رسیده ایم.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا خیامیان افزود: توانمندی های تولیدکنندگان داخلی در ساخت برج ها، رآکتورها، مبدل های حرارتی، مخازن ذخیره ها و مخازن تحت فشار به توفیقات بالایی رسیده و ما در این بخش به خودکفایی 95 درصدی دست یافته ایم. وی از تلاش تولیدکنندگان در ساخت تجهیزات دوار خبر داد و افزود: در تولید کمپرسورها و توربین ها نیز به تولید 70 درصدی داخلی رسیده ایم، اما نیاز اندکی به صنایع خارجی در این بخش وجود دارد.

خیامیان تاکید کرد: در داخلی سازی تجهیزات پایین دستی نفت هیچ مشکلی وجود ندارد و اندک مشکلات موجود بیشتر در بخش بالادستی است.

قیمت گوجه فرنگی رکورد شکست

 قیمت گوجه فرنگی آبان و آذر امسال رکورد 20هزار تومان را شکست؛ قرار بود نرخ این محصول پس از برداشت استان های جنوبی شکسته شود اما بارندگی ها این امید را کمرنگ کرد.

به گزارش ایرنا، با این که هر ساله با تغییر فصل از تابستان به پاییز شاهد افزایش قیمت اکثر محصولات صیفی هستیم، اما امسال نرخ گوجه فرنگی در بازار یکباره از 5000 تومان به 20هزار تومان افزایش پیدا کرد که نگرانی اغلب مصرف کنندگان را در پی داشت. گفته ها حکایت از آن دارد عواملی همچون سرمازدگی، افزایش کرایه حمل و نقل و همچنین صادرات بی رویه، موجب گرانی محصول گوجه فرنگی شده است. سال گذشته درمجموع پنج میلیون و 739هزار تن در سطح بیش از 133 هزار هکتار گوجه فرنگی تولید شد که تا زمان ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی 1/425هزار تن به ارزش 163میلیون دلار، رب گوجه فرنگی 66 هزار تن به ارزش 9/96میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.