آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۵۳۱
صفحه آخر
۱۶
نگاه آخر

از ناکامی ها ناامید نشویم

حجت الاسلام سید محمدعلی ابطحی (موسسه گفت وگوی ادیان)

هفتاد و یک سال از تصویب اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل متحد می گذرد. دفاع از حقوق بشر حاصل صدها سال تفکر اندیشمندان درباره حقوق ذاتی انسان هاست. اولین و مبنایی ترین حقوق مورد اجماع تمام ملت ها عبارت است از آزاد زاده شدن انسان و برابری همه آدمیان به لحاظ حیثیت، کرامت و حقوق انسانی. بندهای دیگر این اعلامیه نیز همه بر حقوقی تاکید دارند که به سختی می توان با اصل آن مخالف بود و آن را حق انسان ندانست، مانند حق سوادآموزی، حق رفاه، حق دسترسی به امکانات بهداشتی، حق آزادی بیان، حق تعیین محل زندگی و موارد اساسی دیگر.

اما به رغم تمام این حقوق اساسی و مورد اجماع ملل، کمتر کشوری در جهان موفق شده است که در عمل به این حقوق پایبند بماند، هر روز عده زیادی از گرسنگی می میرند، قاچاق کودکان و سوءاستفاده جنسی از آنها همچنان در همه جای جهان رواج دارد، زنان در معرض خشونت هستند و مردان بیشتر شکنجه می شوند. پیروان مذاهب از شهرهای خود آواره می شوند و بند بند این منشور هر جای دنیا به بهانه ای معوق و معطل می ماند. از سویی جنگ های فراگیر چه داخلی و چه بین کشورها در اشکال مختلف اعم از حمله مستقیم نظامی یا در قالب تروریسم یا تحریم، باعث نقض گسترده این حقوق اساسی شده است. روح ادیان الهی در اصول مشترک خود با بسیاری از حقوق مندرج در اعلامیه حقوق بشر همسو هستند و با پشتوانه اخلاق، شرایطی را که انسان در آن واجد کرامت باشد، خواستارند.

مضمونی که سازمان ملل امسال برای بزرگداشت روز بین المللی حقوق بشر انتخاب کرده است، ایستادگی جوانان برای مطالبه و تحقق این حقوق است. مضمونی هوشمندانه که از نیروهای جوان جهان می خواهد تا به رغم همه ناکامی ها در تحقق آرمان های بشری ناامید نشوند و از ارزش های اساسی که قوام بشریت است، چشم نپوشند.

موسسه گفت وگوی ادیان ضمن تبریک روز جهانی حقوق بشر بر گفت وگو درباره آرمان های مشترک بشر تاکید می کند و با به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و مذهبی ملل و اقوام مختلف از همه فعالان حقوق بشر می خواهد ضمن تاکید بر تحقق اصول جهانشمول حقوق بشر به تفاوت های فرهنگی و تاریخی و عرفی نیز توجه کرده و تلاش کنند با گفت وگوهای بین فرهنگی و بین الادیانی و درک تفاوت ها، زمینه تحقق اهداف عالی انسانی را فراهم کنند.